Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Warsztat » Części
Rozrząd z niespodzianką!
Oceń

Czasem może wydawać Ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod obudową jest… pasek!

Zazwyczaj patrząc na silnik można łatwo rozpoznać rodzaj rozrządu. Jeśli plastikowa obudowa jest niezbyt szczelna – zapewne mamy do czynienia z paskiem. Jeśli obudowa jest metalowa starannie przykręcona do bloku, lub nie widać obudowy, bo jej częścią jest górny fragment głowicy – mamy do czynienia z łańcuchem. Ale jak się okazuje nie zawsze.


Na zdjęciu przekrój silnika 1.0 EcoBoost z paskiem rozrządu, który jest szczelnie zabudowany, bo pracuje w kąpieli olejowej.

Temat zrobił się głośny przy okazji opracowanego przez Forda silnika 1.0 EcoBoost, który ostatnimi czasy zbiera wszelkie możliwe nagrody, a po wprowadzeniu na rynek 140-konnej wersji (tak, tak, z jednego litra i trzech cylindrów z pomocą turbodoładowania konstruktorzy wycisnęli 140 KM!) stał się symbolem downsizingu.

Właśnie ten silnik wygląda z zewnątrz jak typowa jednostka z łańcuchem, ale wewnątrz, zamiast niego w kąpieli olejowej pracuje pasek. Jedną z wiodących firm produkujących takie paski rozrządu jest firma Gates.
 
Takich silników jest więcej
Jedną z pierwszych popularnych jednostek, w których zastosowano pasek pracujący w oleju jest stary Fordowski silnik 1.8 TDCi w wersji zmodernizowanej w 2008 r. Jak zapewne wiecie, najstarsza generacja tej jednostki (jeszcze bez common rail oznaczona jako 1.8 TD) stosowana np. w Mondeo I miała dwa paski rozrządu. Jeden łączył wał korbowy z pompą wtryskową, a drugi odbierał napęd z pompy wtryskowej i przekazywał na wałek rozrządu. Wymiana rozrządu była czasochłonna, a paski lubiły się zrywać.

Kiedy przy okazji premiery Focusa I do tego silnika zamontowano zasilanie common rail, producent zmodyfikował rozrząd. Dolny pasek zastąpił łańcuchem zmieniając oczywiście jego obudowę na szczelną. U góry pozostał pasek, ale ponieważ jest dość krótki okazał się bardzo wytrzymały. Ogólnie te rozrządy należą do bardzo trwałych.

W 2008 roku Ford postanowił ten rozrząd zmodyfikować jeszcze raz i dolny łańcuch zastąpił paskiem pracującym w kąpieli olejowej. Wielu mechaników i użytkowników nie zdaje sobie z tego sprawy, ponieważ z zewnątrz praktycznie nie widać różnicy.

   
Focusy 1.8 TDCi oraz Fordy Mondeo 1.8 TDCi po 2008 r mają pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej. Konkretnie chodzi o dolny pasek napędzający pompę ciśnieniową paliwa. Górny pasek łączący pompę z wałkiem rozrządu jest już tradycyjny.

Zmiana z łańcucha na pasek pracujący w oleju zapoczątkowała wprowadzenie tego typu rozwiązań w innych silnikach. Kolejny był Ford 1,0 EcoBoost. Inne przykłady to 3-cylindrowy silnik z serii EB koncernu PSA, a także Volkswagenowskie 1.6 i 2.0 TDI CR, z tym, że w ich przypadku chodzi jedynie o napęd modułu pompy oleju.
 
Według firmy Gates - producenta pasków typu „hot oil” ich trwałość nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. W niektórych przypadkach żywotność takiego podzespołu określa się na 10 lat lub 240 tys. km. Paski są odporne na działanie różnego rodzaju olejów i dodatków stosowanych w silnikach oraz na szeroki zakres warunków roboczych i temperatur w różnych strefach klimatycznych na świecie. Producent brał nawet pod uwagę zmiany chemiczne, które zachodzą w oleju silnikowym przez cały okres jego eksploatacji oraz ich wpływu na materiał i właściwości fizyczne pasków.

Wszystkie materiały poddano badaniom statycznym w temperaturach do +150oC lub w temperaturze wrzenia w określonych przedziałach czasu. Następnie oceniono stan pasków, nastąpiła weryfikacja i analiza uszkodzeń elementów składowych. Podczas testów stosowano substancje chemiczne o różnym stopniu koncentracji celem zapewnienia odpowiednich właściwości komponentu zgodnie z wymogami OE.

Warto wiedzieć
Od początku lat dziewięćdziesiątych firma Gates produkuje napędy paskowe typu „hot oil” do zastosowań przemysłowych: generatorów, kosiarek do trawy i pomp wodnych. Wraz z postępem technologii tego rodzaju układy zaczęto wykorzystywać w silnikach samochodowych do napędu wałków rozrządu, wału korbowego oraz pompy oleju w zastępstwie tradycyjnych napędów łańcuchowych.


Pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej (Gates nazywa ten układ Hot Oil).

W przypadku wielu projektów Gates prowadzi bliską współpracę z producentami samochodów.  Najnowsze silniki kompaktowe zajmują mniej miejsca i są znacznie lżejsze od starszych modeli.  W przyszłości silniki kompaktowe będą jeszcze mniejsze. Już teraz działający silnik z technologią „hot oil” mieści się na kartce papieru formatu A4.

Tego typu rozwiązania mają w swojej ofercie także inne firmy, np. Dayco.


Na zdjęciu pasek Dayco pracujący w kąpieli olejowej (Dayco nazywa to rozwiązanie Belt in Oil) razem z ślizgami - bardzo podobnymi do tych znanych z łańcuchów rozrządu.

Na zakończenie warto zadać sobie pytanie po co to wszystko?
Plusy to m.in. redukcja masy silnika, wyciszenie odgłosów jego pracy, redukcja oporów wewnętrznych która przekłada się na niższe zużycie paliwa oraz - co dla producentów najważniejsze - obniżenie kosztów produkcji silników. A czy są jakieś minusy? Moim zdaniem taki pasek jest mimo wszystko mniej trwały niż łańcuch. Choć po ostatnich głośnych wpadkach producentów z łańcuchami, które wytrzymują 100 tys. km, nie jest to już takie oczywiste.

Opracowanie Mechanik,
Na podstawie materiałów Gates, Dayco i Ford. 


Komentarze
2014-07-04 19:47 przez: Dr.Śrubka
Ciekawe
2014-07-04 22:52 przez: KamaPL
Fajny artykuł. Nie wiedziałem że w w 2.0 TDi też zastosowano pasek do pompy oleju (jak w 1.6 TDi) w Etce widać że w Golfie (2012) zastosowano pasek - silnik CLCA jak i łańcuch dla silnika CJAA ponadto są wersje z wałkami wyrównoważającymi CFFA, CFFB i CFGB. Robi się z tego dużo zmian i zamieszanie...
2014-07-05 14:37 przez: Dr.Śrubka
Do wiadomości 2.0 TDI CR kod.CAGA z lat 2007-11 ma tak samo słaby napęd pompy olejowej(ołówek) ja stare 2.0 PD.
2015-03-07 22:51 przez: ARTR
MÓJ MECHANIK TEŻ CHYBA NIE WIEDZIAŁ ŻE ŁAŃCUCH ZOSTAŁ ZASTĄPIONY PASKIEM. SKUTEK - ZERWANY PASEK I NAPRAWA NA KWOTĘ 4TYŚ ZŁ. OCZYWIŚCIE ASO WYCENIŁO NAPRAWĘ NA 23TYŚ.
2015-03-15 20:31 przez: xz
Części rozrządu na zdjęciu powyżej kosztują 2 tys. zł. Jak dodać jeszcze 2 tłoki po 1 tys. za sztukę przy pęknięciu paska, to nawet pomijając obróbkę głowicy i koszt montażu, kwota jest bardzo "eko".
2015-05-19 22:42 przez: Nadieżda Krupska
Już dawno temu rozrząd był na kołach zębatych, dzięki czemu był wieczny. Koła nie koniecznie były stalowe, więc nie były ciężkie. W 123 łańcuch wytrzymywał do remontu 1,2-1,5 mln km, a dzisiaj co to ma być? Ekonomia wymusiła jednorazowe samochody, w dodatku zabraniają nam starymi jeździć.
2016-10-29 00:06 przez: Mistrz
Prawda jest BRUTALNA ZE NIEMCY OSZUKUJĄ ŚWIAT NIE PRODUKUJĄ RZĄDÓW NA KOŁA ZĘBATE - TRYBY i tu jest pies pogrzebany


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X