Plan naprawczy OT Logistics przynosi efekty

Grupa Kapitałowa OT Logistics po 3 kwartałach 2019 r. zanotowała 758,7 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 4,8 proc. w porównaniach rocznych. Okres ten firma zakończyła z EBITDA w wysokości 98,6 mln zł (wzrost o prawie 157 proc.), ale też ze stratą netto w wysokości 26,5 mln zł, która była mniejsza niż w 2018 r. (35,6 mln zł).

Więcej na ten temat

Logistyka w Polsce

Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji „transport i gospodarka magazynowa” uległ poprawie na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Zmniejszyło się natomiast tempo modernizacji infrastruktury drogowej, co spowodowało spadek przyrostu oddanych odcinków nowych oraz wyremontowanych dróg krajowych. W logistyce wewnętrznej przedsiębiorstw minione dwa lata upłynęły na elektronizacji i porządkowaniu procesów logistycznych. Przedsiębiorstwa koncentrowały się także na poprawie wskaźników logistycznych. Udało się obniżyć wskaźnik pokrycia zapasów do poziomu 27-28 dni, jednak to, przy niekorzystnym wskaźniku zapasów nierotujących, oszacowanym na 18%, wskazuje na możliwość dalszej redukcji.

Transport i spedycja

Udział transportu samochodowego systematycznie rośnie, natomiast udział transportu kolejowego maleje. Względny udział kolei w rynku, mierzony wolumenem przetransportowanej masy, spadł do poziomu 12,4%, zaś względny udział transportu kolejowego według miernika pracy przewozowej obniżył się do 14.3%. Uwarunkowania związane ze słabymi parametrami technicznymi infrastruktury kolejowej, niskimi prędkościami handlowymi, zamkniętymi torami i trudnościami wynikającymi z prac remontowych, ograniczają możliwości konkurencyjne przewoźników kolejowych.

Jakość infrastruktury przekłada się na prędkość przewozową pociągów towarowych, która obecnie jest dużo niższa niż w większości krajów europejskich. Aby poprawić tą sytuację, prowadzone są prace modernizacyjne, które pozwolą na podniesienie dopuszczalnych prędkości maksymalnych pociągów.

W okresie dwóch ostatnich lat 6-krotnie wzrosła liczba przedsiębiorstw wykorzystujących transport samochodowy oraz 9–krotnie liczba wykorzystywanych pojazdów.

Obecnie największy udział mają pojazdy o masie 20 t i więcej – prawie 64%.

Rynek transportu lotniczego wykazuje potencjał rozwojowy. Szacuje się, że lotniczy transport cargo będzie rozwijał się w tempie 5% rocznie w perspektywie najbliższych 20 lat. Polskie porty lotnicze wymagają licznych inwestycji w infrastrukturę portową oraz infrastrukturę zabezpieczającą przewozy towarowe, by być w stanie podołać rosnącemu zapotrzebowaniu na lotnicze usługi transportowe.

Trendy w branży TSL
W obszarze polskiej logistyki rosnący wpływ ma rozwijający się w rocznym tempie 15% handel internetowy. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e – comerce w Europie.

Rozwijający się rynek e – comerce wzmacnia znaczenie firm logistycznych, szczególnie kurierskich, również zwiększa zapotrzebowanie na komercyjne powierzchnie magazynowe i automatyczne punkty odbioru przesyłek. Prężnie rozwija się także rynek aplikacji i oprogramowań dla e – sklepów i systemów zarządzania magazynami.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *