Rodzaje naczep stosowane w samochodach ciężarowych

Aby samochodem ciężarowym można było szybko i bezpiecznie przewozić określonego typu towary, konieczne jest zastosowanie odpowiedniej naczepy. Stanowi ona konstrukcję bez przedniej osi, która wraz z ciągnikiem siodłowym tworzy wspólny pojazd.

Opisujemy krótko kilka popularnych rodzajów naczep, które są wykorzystywane w pojazdach ciężarowych. Podajemy również przykłady modeli ciężarówek, w których poszczególne naczepy są wykorzystywane.

Plandeka

Plandeka to jeden z najczęściej używanych rodzajów naczep w samochodach ciężarowych. Jej główną zaletą jest uniwersalność, gdyż pozwala transportować różnego typu towary. Przyczepa taka umożliwia wyładunek ładunku zarówno górą, tyłem, jak i bokiem. Pozwala także odpowiednio zabezpieczyć go przed trudnymi warunkami atmosferycznymi. Przykładem popularnych modeli pojazdów ciężarowych z plandeką są DAF LF, Scania z serii R czy MAN TGL.

Firanka

Innym standardowym typem naczepy jest firanka, często używana z uwagi na możliwość błyskawicznego rozładowania towarów. Jest łatwa w użyciu, lecz w przeciwieństwie do plandeki umożliwia rozładunek jedynie bokiem. Przykładowe modele ciężarówek wykorzystujących naczepę typu firanka to Mercedes-Benz Actros, Iveco Stralis czy Volvo FH.

Wywrotka

Kolejnym popularnym rodzajem przyczepy jest wywrotka, dzięki której można przewozić i samoczynnie rozładowywać luźne ładunki, w tym sypkie lub podzielone na kawałki, np. piasek, węgiel, gruz, zboże czy żwir. Konstrukcje wywrotek zazwyczaj są stalowe lub aluminiowe. Można wyróżnić naczepy 2-osiowe, 3-osiowe i 4-osiowe. Im więcej osi, tym większa ładowność oraz szerszy zakres zastosowań wywrotki, lecz kosztem ograniczonej możliwości swobodnego manewrowania pojazdem. Popularnymi modelami samochodów z wywrotką są SCANIA z serii P, DAF CF czy Iveco Trakker.

Cysterna

Cysterna to konstrukcja przeznaczona do przewożenia substancji gazowych, stałych, sypkich lub płynnych – często są to towary klasyfikowane jako niebezpieczne. Można również dokonać podziału cystern ze względu na rodzaj transportowanych ładunków na chemiczne, spożywcze, gazowe oraz paliwowe. Przykładowymi autami ciężarowymi z cysterną są Iveco Stralis, DAF XF, Fuso Canter czy Renault Midlum.

Chłodnia

Chłodnia to rodzaj naczepy wyposażonej w agregaty chłodnicze. Dzięki ich wykorzystaniu możliwe jest przewożenie towarów, które wymagają zachowania odpowiednich warunków termicznych. Temperatura panująca w chłodni może mieścić się w zakresie od -30 stopni Celsjusza do +30 stopni Celsjusza. Popularnymi modelami pojazdów ciężarowych przewożących ładunki w chłodni są MAN TGX, Scania z serii G czy Isuzu NQR.

Izoterma

Transport towarów w kontrolowanych warunkach temperatury umożliwia również izoterma. Jest to przyczepa, która w przeciwieństwie do chłodni nie pozwala jednak na chłodzenie ani ogrzewanie towarów, lecz jedynie utrzymywanie stałej temperatury podczas transportu. Najczęściej izotermy są wykorzystywane do przewożenia żywności oraz leków. Przykładowymi autami ciężarowymi, w których stosowana jest przyczepa typu izoterma, są Mercedes ATEGO, MAN TGM oraz Iveco Daily.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *