Aby samochodem ciężarowym można było szybko i bezpiecznie przewozić określonego typu towary, konieczne jest zastosowanie odpowiedniej naczepy. Stanowi ona konstrukcję bez przedniej osi, która wraz z ciągnikiem siodłowym tworzy wspólny pojazd.
Opisujemy krótko kilka popularnych rodzajów naczep, które są wykorzystywane w pojazdach ciężarowych. Podajemy również przykłady modeli ciężarówek, w których poszczególne naczepy są wykorzystywane.
Plandeka
Plandeka to jeden z najczęściej używanych rodzajów naczep w samochodach ciężarowych. Jej główną zaletą jest uniwersalność, gdyż pozwala transportować różnego typu towary. Przyczepa taka umożliwia wyładunek ładunku zarówno górą, tyłem, jak i bokiem. Pozwala także odpowiednio zabezpieczyć go przed trudnymi warunkami atmosferycznymi. Przykładem popularnych modeli pojazdów ciężarowych z plandeką są DAF LF, Scania z serii R czy MAN TGL.
Firanka
Innym standardowym typem naczepy jest firanka, często używana z uwagi na możliwość błyskawicznego rozładowania towarów. Jest łatwa w użyciu, lecz w przeciwieństwie do plandeki umożliwia rozładunek jedynie bokiem. Przykładowe modele ciężarówek wykorzystujących naczepę typu firanka to Mercedes-Benz Actros, Iveco Stralis czy Volvo FH.
Wywrotka
Kolejnym popularnym rodzajem przyczepy jest wywrotka, dzięki której można przewozić i samoczynnie rozładowywać luźne ładunki, w tym sypkie lub podzielone na kawałki, np. piasek, węgiel, gruz, zboże czy żwir. Konstrukcje wywrotek zazwyczaj są stalowe lub aluminiowe. Można wyróżnić naczepy 2-osiowe, 3-osiowe i 4-osiowe. Im więcej osi, tym większa ładowność oraz szerszy zakres zastosowań wywrotki, lecz kosztem ograniczonej możliwości swobodnego manewrowania pojazdem. Popularnymi modelami samochodów z wywrotką są SCANIA z serii P, DAF CF czy Iveco Trakker.
Cysterna
Cysterna to konstrukcja przeznaczona do przewożenia substancji gazowych, stałych, sypkich lub płynnych – często są to towary klasyfikowane jako niebezpieczne. Można również dokonać podziału cystern ze względu na rodzaj transportowanych ładunków na chemiczne, spożywcze, gazowe oraz paliwowe. Przykładowymi autami ciężarowymi z cysterną są Iveco Stralis, DAF XF, Fuso Canter czy Renault Midlum.
Chłodnia
Chłodnia to rodzaj naczepy wyposażonej w agregaty chłodnicze. Dzięki ich wykorzystaniu możliwe jest przewożenie towarów, które wymagają zachowania odpowiednich warunków termicznych. Temperatura panująca w chłodni może mieścić się w zakresie od -30 stopni Celsjusza do +30 stopni Celsjusza. Popularnymi modelami pojazdów ciężarowych przewożących ładunki w chłodni są MAN TGX, Scania z serii G czy Isuzu NQR.
Izoterma
Transport towarów w kontrolowanych warunkach temperatury umożliwia również izoterma. Jest to przyczepa, która w przeciwieństwie do chłodni nie pozwala jednak na chłodzenie ani ogrzewanie towarów, lecz jedynie utrzymywanie stałej temperatury podczas transportu. Najczęściej izotermy są wykorzystywane do przewożenia żywności oraz leków. Przykładowymi autami ciężarowymi, w których stosowana jest przyczepa typu izoterma, są Mercedes ATEGO, MAN TGM oraz Iveco Daily.