Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Na skróty » Ford
Diesel czy LPG?
Oceń
Diesel czy benzyna z gazem? Ten dylemat spędza sen z powiek wielu użytkownikom samochodów. Prawie 10 lat temu razem z firmą BKZ Auto z Krakowa porównywaliśmy dwa Fordy Mondeo. Pierwszy z silnikiem 2.0 TDCi, drugi z jednostką 1.8 16V z instalacją LPG. Test nie stracił zbyt wiele na aktualności. Pojawiły się natomiast nowe wnioski. 

Próbę rozpoczęliśmy o ósmej rano precyzyjnym tankowaniem obu samochodów. Jeszcze chwila na wydrukowanie faktur oraz wyzerowanie liczników i ... w drogę.
Zaraz po starcie zimny TDCi był wyraźnie głośniejszy od wersji 1.8 16 V. Po osiągnięciu właściwej temperatury pracy poziom jego hałasu znacznie się obniżył. Już tylko na wolnych obrotach słychać było stłumione kle kle kle...

Przewaga elastyczności
Pierwszy, ok. 60 kilometrowy odcinek zajął nam prawie godzinę. Zatłoczone, wąskie drogi z Krakowa aż do obwodnicy w Bochni skutecznie ograniczały prędkość podróżną. W takich warunkach trudno nie zauważyć wyższości turbodiesla. Jego kierowca w każdej chwili dysponował sporym momentem obrotowym. W praktyce pozwalało to na dynamiczne przyspieszanie na biegu piątym i czwartym. Kierowca wersji benzynowej, aby dotrzymać mu kroku musiał redukować biegi. Jadąc TDCi można zatem wyprzedzać przy każdej sprzyjającej okazji, bez wcześniejszego przygotowania. Wersją benzynową zrobimy oczywiście to samo, ale prawa ręka powinna czuwać przy lewarku od biegów. Należy podkreślić, że chodzi tu o jazdę po zatłoczonych drogach podmiejskich, gdzie wskazówka prędkościomierza porusza się w zakresie 40 – 100 km/h. Z punktu widzenia pasażerów, wydaje się, że dieslem jedzie się spokojnie, a benzynówką - bardziej dynamicznie. W praktyce tempo jest dokładnie identyczne, a poziom hałasu wewnątrz auta – bardzo podobny, jeśli nie taki sam.

Na serpentynach lepsza benzyna
Kolejny etap wiódł przez puste, podgórskie drogi. Tym razem zamiast kolumn ciężarówek pewnym utrudnieniem były spore wzniesienia. Na krętych drogach dość często obaj kierowcy korzystali z trzeciego biegu – ograniczenia prędkości oraz specyfika trasy wymagały chwilowych redukcji prędkości. Teoretycznie także tu diesel pozwalał na spokojną i jednocześnie szybką jazdę. Piszemy teoretycznie, bo zdarzały się sytuacje gdzie wersja benzynowa okazywała się bardziej skuteczna. Chodzi serpentyny. W benzynówce można bez problemu „zapiąć” trzeci lub drugi bieg i korzystając ze sporego zakresu użytecznych obrotów silnika bezpiecznie pokonywać całe sekwencje zakrętów. W TDCi czasem dwójka okazywała się zbyt krótka, a trójką dość mocno nadwyrężała zespół napędowy. Bezdyskusyjnie – na górskich serpentynach wersja benzynowa ujawniała swoje zalety.

Po równym - bez różnicy
Ostatnie 100 kilometrów testu przebiegało na mało zatłoczonej drodze, bez częstych zmian biegów. Nie przekraczaliśmy 110 km. We wnętrzach obu samochodów było w zasadzie tak samo cicho. Jak dowiedzieliśmy się od kierowców, którzy którzy często poruszają się także po autostradach w Niemczech – dopiero powyżej 130 – 140 km/h silnik wysokoprężny pracuje nieco głośniej, choć w przypadku Mondeo – w obu wersjach tego auta bardziej od silnika dają o sobie znać szumy wiatru. Niektóre auta konkurencyjne są pod tym względem wyraźnie cichsze.

0-100 - bez różnicy
Na zakończenie wykonaliśmy jeszcze próby przyspieszeń z wykorzystaniem precyzyjnego przyrządu wykorzystującego czuły układ bezwładnościowy wykonany przez firmę Godula Moto Sport. Okazało się, że oba samochody osiągają 80 km/h i „setkę” w zaskakująco zbliżonym tempie. Minimalne odchyłki mieściły się w granicy błędu pomiaru. Nie trzeba dodawać, że podczas przyspieszania z rury wydechowej TDCi po każdej zmianie biegu wydostawał się obłoczek dymu. Podczas przyspieszania wersja TDCi okazała się jednak zdecydowanie bardziej głośniejsza.

Rachunki na stacji...
Koniec testu. Wizyta na stacji benzynowej studzi nieco entuzjazm kierowcy TDCi. Po uzupełnieniu zbiorników do stanu wyjściowego okazało się, że kierujący TDCi przy kasie zapłacił niecałe 10 zł więcej niż jego kolega, który jechał na LPG. W 2004 roku olej napędowy kosztował ok. 3 zł za litr, a benzyna – ok. 3,3 zł. Za gaz płaciło się 1.8 zł. Test oszczędności wygrał samochód zasilany gazem. Olej napędowy kosztował ok. 54 zł, a LPG – ok. 46 zł. Gdyby Mondeo 1.8 pokonało ten dystans na benzynie, według komputera pokładowego zużyło by ok. 7,7 litra na każde 100 km. A więc za przejażdżka nim kosztowała by ok. 80 zł. Ta informacja u obu kierowców wywołuje uśmiech zadowolenia. Obaj zaoszczędzili wszak od 30 – 40 zł.
Wrażenia z jazy są nadal aktualne. Paliwowe kalkulacje – także choć ceny na stacjach poszybowały w górę, relacje pomiędzy benzyną, ropą i gazem są zbliżone, przy czym szala przechyla się na korzyść benzyny i gazu (ropa jednak wyraźnie zdrożała).

Kwestia kosztów napraw
Trzeba jednak dopisać kilka słów na temat kosztów ewentualnych napraw. Dziś wiadomo już bardzo dobrze, że diesle 2.0 TDCi nie grzeszą trwałością. Co 100 tys. km zazwyczaj wymienia się w nich dwumasowe koło zamachowe (kompletny koszt ze sprzęgłem to ok. 2400 zł). Sporo problemów generuje także układ wtryskowy. Regeneracja wtryskiwaczy jest tania (poniżej 1000 zł za komplet czterech wtryskiwaczy). Niestety po ok. 200 tys. km pojawia się często konieczność wymiany pompy wtryskowej, która zaczyna się łuszczyć. Powstałe w ten sposób drobiny docierają do wtryskiwaczy i zatykają je, stąd ponowna regeneracja wtryskiwaczy na wiele już się nie zdaje. Koszt regenerowanej pompy to ok. 1200 zł. Plusem silnika 2.0 TDCi jest trwały łańcuchowy rozrząd oraz dość trwała turbosprężarka.
W przypadku benzynowej wersji 1.8 z LPG użytkownik także musi się przygotować na wydatki. Silnik ten nie ma hydrauliki zaworowej. Luz koryguje się wymieniając całe szklanki, co drastycznie podnosi koszt regulacji. Jeżdżąc na benzynie, zawory reguluje się raz na 100 tys. km i zazwyczaj cała praca sprowadza się tylko do sprawdzenia. Egzemplarze wyposażone w gaz wytrzymują na tym paliwie ok. 100 tys. km, a później trzeba remontować głowicę (koszt ok. 2000 zł).
Jak widać – w przypadku tych modeli wychodzi generalnie na to samo. Wybór pozostaje zatem kwestią gustu i… indywidualnych preferencji kierowcy. 

Za pomoc w organizacji testu dziękujemy firmie BKZ Auto z Krakowa.

http://bkzauto.pl/index.htm

Dane techniczne testowanych pojazdów:
Ford Mondeo 1.8 16V, 125 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm przy 4500 obr./min
0-100 km/h ok. 11s. Prędkość maksymalna: 200 km/h.
Instalacja LPG była zestrojona tak aby utrzymać fabryczne parametry auta.
Ford Mondeo 2.0 TDCi, 115 KM przy 3950 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm przy 4500 obr./min
0-100 km/h ok. 11s. Prędkość maksymalna: 200 km/h.
Komentarze


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X