Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Na skróty » Seat
Seat Ibiza III - MA LEPSZE ZAWIESZENIE
Oceń
Znajomi, którzy trudnią się sprowadzaniem używanych samochodów do Polski nigdy nie gardzą młodymi Seatami. Wręcz przeciwnie. Sprawdzona technika Volkswagena w nieco tańszym opakowaniu, na rynku wtórnym zawsze jest atrakcyjnym kąskiem i można na niej nieźle zarobić. Oczywiście pod jednym warunkiem. Musi "być w dieslu".

Na rynku pierwotnym hiszpański producent nie cieszy się już takim wzięciem. Być może dlatego, że potencjalni nabywcy wolą dorzucić parę groszy i wyjechać z salonu Volkswagenem. Jeszcze 10 lat temu mogłem to zrozumieć - Seaty były skromne, i choć poprawne stylistycznie, to jednak nudne. Kiedy pojawiła się II generacja Leona narysowana przez samego Valtera da Silvę, powinno było coś drgnąć w interesie. Zupełne przeciwieństwo konserwatywnego, grzecznego Golfa. Teoretycznie idealna propozycja dla ludzi młodych duchem a jednocześnie doświadczonych na tyle, by wiedzieć, że warto stawiać na sprawdzone rozwiązania techniczne. I co? Efekt był taki sobie.

Seat jako marka wyszedł z kryzysu, ale sam Leon pod względem wyników sprzedaży wciąż nie mógł jak równy z równym mierzyć się z Golfem, Astrą czy Focusem.
Teraz jesteśmy świadkami kolejnej próby. Nowa Ibiza to moim zdaniem bardzo atrakcyjny produkt. Ciekawy stylistycznie, bardzo dojrzały a jednocześnie innowacyjny pod względem technicznym. I co? Nie jest źle, ale biorąc pod uwagę nakład pracy włożony w opracowanie modelu i jego walory techniczne, mogło by być chyba lepiej.
Osobiście uważam, że hiszpańsko - niemiecka konstrukcja przy bliższym poznaniu broni się sama. Zresztą zobaczcie sami i oceńcie we własnym zakresie.


Za linię nowej Ibizy (tzw. "Arrow Design", czyli "wzornictwo strzały") odpowiada Luca Donckerwolke. Stał się znany dzięki dwóm projektom: narysował Lamborghini Gallardo i.. Skodę Fabię I. Jak widać połowę jego portfolio wypełniają luksusowe samochody sportowe...
Jeśli postawimy Ibizę obok Fabii i Polo, hiszpański samochód sprawia najbardziej dynamiczne wrażenie. Optycznie jest najszerszy i najniższy. Wielu miłośników marki nie kryje wprawdzie rozczarowania, że wersja produkcyjna różni się jednak nieco od prototypu, który prezentowano podczas targów we Frankfurcie w roku 2008, ale nie przesadzajmy.  Podobnym wyrazistym charakterem w tym segmencie może obecnie pochwalić się chyba jedynie nowy Ford Fiesta.

Nowa Ibiza produkowana jest w hiszpańskich zakładach w Martorell. W stosunku do poprzedniczki rozstaw osi wzrósł o 7 mm, rozstaw kół wzrósł o 30 mm z przodu i o 33 mm z tyłu. Dach jest łączony z bokami  w technice spawania laserowego. Wybrane połączenia są wzmacniane klejem. Podczas prac projektowych dopracowywano wnętrze pod kątem ochrony pasażerów także w razie dachowania. W testach NCAP samochód otrzymał wynik 5 gwiazdek.

Elementem, na który zazwyczaj nie zwracamy uwagi jest lokalizacja lusterek zewnętrznych. Producent w sposób szczególny zadbał o ich solidne zamocowanie. Za pośrednictwem elementów ze stali  wysokiej wytrzymałości są przytwierdzone do wewnętrznej belki wzmacniającej drzwi, dzięki czemu nie drgają podczas jazdy.

Po uniesieniu samochodu na podnośniku, uwagę zwracają rozbudowane, plastikowe  osłony spodniej części. Nie pokrywają spodu tak szczelnie jak np. w Hondzie Jazz, ale istotnie chronią powłokę lakierniczą podłogi, a przy okazji wytłumiają hałas.


Pod maską opisywanego egzemplarza znalazł się silnik 1.6 TDI CR. Konstrukcyjnie bazuje na modelu 2.0 TDI CR, a mniejsza pojemność jest wynikiem zredukowania średnicy cylindra i skoku tłoka. Jednostka jest wyposażona w filtr cząstek stałych, który oczyszcza się wyłącznie przez dodatkową dawkę paliwa w suwie wydechu - nie potrzebuje dodatkowych płynów w rodzaju takich jak np. Eolys dodawanych do paliwa w wybranych dieslach produkcji francuskiej.

Podobnie jak 2.0 TDI z bezpośrednim wtryskiem Commonrail, także czterocylindrowe silniki o pojemności 1.6 litra charakteryzują się cichą pracą, dobrą dynamiką oraz niskim zużyciem paliwa i emisją CO2.
System Common Rail  (a w zasadzie PCR-2, czyli Piezo-Commonrail) wtryskuje olej napędowy bezpośrednio do komory spalania pod ciśnieniem 1.600 bar i spełnia normę emisji spalin Euro 5.



Nowy silnik zastępuje 90-konną wersję silnika 1.9 TDI, rozpoczynając stopniowe przechodzenie do systemu commonrail w modelu Ibiza. Silnik współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
Silnik wyposażony jest w głowicę ze stopów lekkich, dwa wałki rozrządu i 16 zaworów. Producent zastosował jeden zębaty pasek rozrządu, który łączy wał korbowy z jednym wałkiem rozrządu. Drugi wałek napędzany jest od wałka pierwszego. Popychacze zaworowe wyposażone są w rolki zmniejszające tarcie o hydrauliczne kompensatory luzu. W dolnej części silnika znajdują się dwa wałki balansujące, które odbierają napęd od wału korbowego przez zazębienie stałe. Pokrywa silnika posiada dodatkowe struktury tłumiące hałas.


Podwozie nowej Ibizy w stosunku do poprzedniczki zostało istotnie przeprojektowane. "Katalogowo" wciąż jest tak samo, czyli McPherson z przodu i belka z tyłu, ale w szczegółach wszystko jest inne. Tańsze w naprawach, konstrukcyjnie bardziej przemyślane i jak można sądzić po egzemplarzach jeżdżących już po naszych drogach - trwalsze.

Zacznijmy od przodu. Zmieniła się konstrukcja wahaczy i konstrukcja ramy pomocniczej. Zniknęły aluminiowe wsporniki wahaczy. Zrezygnowano także ze stosowanego dotychczas rozwiązania z dużym tylnym silentblokiem w obudowie z tworzywa sztucznego, który trzeba było wprasowywać w otwór w aluminiowym wsporniku wahacza. Obecnie większy, tylny silentblok pracuje w położeniu poziomym, a przedni w pionowym, czyli dokładnie na odwrót niż wcześniej. Generalnie jest to rozwiązanie optymalne ze względu na prowadzenie samochodu i odporność na nierówne nawierzchnie. Sworzeń wahacza jest wymienny, przykręcany tradycyjnie trzeba śrubkami.

Układ kierowniczy jest wspomagany elektrohydraulicznie, a sama kolumna oraz przekładnia zostały poprawione w stosunku do poprzednika tak aby zapewnić lepsze wyczucie samochodu. M.in. w tym właśnie celu przeprojektowano także przednią ramę pomocniczą (belkę) czyniąc ją jeszcze sztywniejszą.


Z tyłu mamy belkę zespoloną. Amortyzatory mocowane są oddzielnie, sprężyny oddzielnie, co obniża koszt samych części zamiennych, skraca usługę wymiany a tym samym obniża jej koszty. Amortyzatory tylne są mocowane z zewnątrz nadwozia a zatem do ich wymiany nie potrzeba demontować tapicerki czy tylnej kanapy.

Zestrojenie
W zależności od wersji nowa Ibiza ma może występować w jednej z dwóch opcji zestrojenia zawieszenia. Bardziej komfortowej i nastawionej na sport.  Główna różnica wynika z charakterystyki amortyzatorów, sportowych sprężyn ( ich "twardość" różni się o ok. 25%) oraz z większej średnicy drążka stabilizatora przedniego. W obrębie osi tylnej montowane są dwa rodzaje silentbloków. Ostatnią różnicą jest odmienna kalibracja układu wspomagania kierownicy.
Generalnie możemy przyjąć, że wersje Reference i Style są nastawione na komfort a Sport - jak sama nazwa wskazuje, na sport.
Wszystkie wersje TDi 105 KM posiadają zwiększoną do 288/25 mm średnicę i grubość tarcz (taką jak w starej wersji FR TDI 130 KM).


Nowa Ibiza ma atrakcyjne nadwozie, przyjemnie stylizowane wnętrze, dobre, a jednocześnie proste konstrukcyjnie i tanie w naprawach zawieszenie oraz gamę nowoczesnych silników, z których 1.6 TDI CR wydaje się jednym z najbardziej interesujących, ponieważ łączy niskie zużycie paliwa z dobrą dynamiką.
Czas pokazuje, że Seat wychodzi powoli spod skrzydeł swojego wielkiego niemieckiego brata. Nie rezygnuje oczywiście z zaplecza technicznego i nie zamierza występować z Grupy. Zaczyna po prostu robić samochody nowoczesne atrakcyjne pod każdym względem i wcale nie koniecznie takie tanie. Doskonałym przykładem jest nowa Ibiza. Absolutnie nie jest okruchem ze stołu Volkswagena. To tak naprawdę równorzędny konkurent dla Polo.




autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X