Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Warsztat » Inne
Czy chip niszczy DKZ?
Oceń

LuK ostrzega: tuning obniża żywotność dwumasowych kół zamachowych i zwiększa drgania silnika!

Według ekspertów z firmy LuK nieumiejętny tuning generuje zwiększony poziom drgań skrętnych generowanych przez silnik. Drgania te mogą nie być w stanie skompensowane przez dwumasowe koło zamachowe. Co więcej - w takich warunkach ponadnormatywnie obciążone dwumasowe koło zamachowe może zużywać się znacznie szybciej!


LuK ostrzega: tuning poważnie przeciąża dwumasowe koło zamachowe i skraca jego żywotność!

Pół biedy, jeśli użytkownik samochodu decyduje się na tuning będąc świadomy wszelkich problemów eksploatacyjnych. Gorzej jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy, lub... nieświadomie kupił tuningowany samochód używany, myśląc, że ma do czynienia z wersją bez przeróbek. 

Niepokojące objawy przedwczesnego zużycia DKZ to:
- stuki z okolic skrzyni biegów podczas uruchamiania
silnika i pracy na biegu jałowym,
- drgania przy niskich i średnich prędkościach obrotowych,
- szarpanie przy zmianie biegów.

Tak słychać zużyte koło dwumasowe:



Nieprawidłowości te są efektem niedostatecznego tłumienia drgań skrętnych przekraczających założenia konstrukcyjne silnika lub uszkodzenia koła i zaniku zdolności do tłumienia drgań skrętnych i płynnego przeniesienia momentu obrotowego.

Według ekspertów z firmy LuK coraz częstszym z możliwych powodów przyspieszonego zużycia DKZ są właśnie ponadnormatywne drgania skrętne generowane przez silnik oraz uzyskanie wartości momentu obrotowego, znacznie przekraczającego założenia konstrukcyjne jednostki.

Przyczyny te mogą wynikać z typowych przeróbek tuningowych takich jak chiptuning, ale nie tylko. Niebezpieczne dla poziomu drgań są także modyfikacje wałków rozrządu oraz zmiany objętości komory spalania.

Na trwałość DKZ mają wpływ wszelkie przeróbki mające poprawić osiagi silnika poprzez zwiększenie
ilosci powietrza zasysanego do komory spalania oraz dawki podawanego do niego paliwa, jak i
poprzez zmianę momentu, w którym dawka ta jest wtryskiwana do cylindra.

Praca poza marginesem
Zwiększenie wartości momentu w zakresie niskich prędkości obrotowych powoduje maksymalne wychylenie cześci wtórnej koła w stosunku do pierwotnej. Zapas konstrukcyjny momentu wynosi 25 procent maksymalnego momentu obrotowego silnika. Zmiany konstrukcyjne silnika powodują przekroczenie zapasu
momentu obrotowego w DKZ. Praca DKZ w takich warunkach kończy się zmianą parametrów sprężyn łukowych. Tak użytkowane DKZ nie tłumi drgań skrętnych i po pewnym przebiegu nie będzie mogło prawidłowo przenosić momentu obrotowego wygenerowanego przez silnik.

Według ekspertów z firmy LuK istnieją dwa możliwe rozwiązania problemu: po pierwsze korekta zmian tuningowych, po drugie zastosowanie koła DKZ o innych parametrach.

Naszym zdaniem istnieje jeszcze trzecia możliwość - korzystanie z pełnych osiągów tuningowanego silniak z głową, co z pewnością wydłuży żywotność nie tylko DKZ, ale całej jednostki.

Opracowanie: Mechanik, materiały LuK.

Na zakończenie przypominamy starszy materiał, na którym prezentujemy typowe dźwięki generowane przez zużyte koła DKZ nagrane przez internautów. Oto przykładowe zużyte koło DKZ.




Aby zobaczyć cały materiał i posłuchać zużytych kół DKZ pracujących w samochodach, wystarczy kliknąć w poniższy link.

http://autobeztajemnic.pl/pl/strefa-kierowcy/uzywane/326.html




Komentarze
2014-06-17 20:11 przez: Jach
A jakoś w hondach się te dwumasy trzymają. Ponadto odwieczne pytanie: jaki olej jest najlepszy? Przegladając parametry oleii to faktycznie mobil 0w40 ma bardzo dobre parametry, ale znów papier przyjmie wszystko, wiec czy faktycznie są takie parametry jak producent zapewnia. Ponadto olej mobil moze być podrobiony, a może sam producent dopuszcza się w wypuszczaniu bubli... Piszę o bublach ponieważ zakupilem olej mobila, butelka orginalnie zapakowana a na dnie były jakieś paprochy. Więc w koncu jaki olej kupować by był dobry ?
2014-06-17 23:51 przez: mroczny stefan
Ja mam chipa z trzeba przyciskami - program normalny, lekki tuning, max. Dzięki temu tylko czasem korzystam z pełnej mocy i nie niszczę silnika. Można wszystko, tylko z głową....
2014-06-24 11:27 przez: kazik
To po co robić takie badziewie jak dwumas? Kiedyś normalnie było prostej budowy koło zamachowe, masywne i taki silnik nie miał problemu a dziś spieprzyli nawet to co praktycznie nie miało prawa się zepsuć - co najwyżej wieniec koła byl do wymiany jak się zęby "zjechały"
2014-07-06 23:07 przez: bruno
Do jacha Masz racje co do oleju. Mobil ma w Polsce jedynie kilka firm współpracujących w dystrybucji oleju ( czytaj w domyśle również rozlewnie ) Z własnego doświadczenia wiem że w niektórych cuda się dzieją . Jak ktoś słyszał o "chrzczonym paliwie " to sobie resztę dopowie.


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X