Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Warsztat » Oleje
Jak dobrać olej do auta?
Oceń
Dobierasz olej silnikowy? W instrukcji obsługi samochodu odszukaj:
normę (np. VW 505.01), klasę jakości (np. ACEA C3) i klasę lepkości SAE (np. 10W-40).


Kluczowe wskazówki pozwalające prawidłowo dobrać olej do danego silnika znajdują się w instrukcji obsługi każdego auta. Praktycznym narzędziem są także konfiguratory olejowe umieszczone na stronach internetowych największych producentów olejów (przegląd konfiguratorów w zakładce na stronie głównej). Niezależnie od tego, z czego korzystamy, priorytetowe znaczenie ma jakość oleju: określana normą producenta silnika lub klasa jakości (ACEA w Europie, API w Ameryce i Japonii). Dodatkowo klasa lepkości SAE pozwala dobrać olej pod kątem temperatury otoczenia, wpływu na środowisko (oleje paliwo-oszczędne) lub typu jazdy (oleje na rajdy lub wyścigi). Zazwyczaj w obrębie tych ograniczeń istnieje dodatkowe pole manewru (olej najlepszy, optymalny, spełniający minimalne wymagania).

Od wielu lat, specjalną „królewską” grupę tworzą oleje do silników sportowych. Bardzo ważny (a kto wie czy nie bardziej !) jest precyzyjny dobór oleju do silników z filtrem cząstek stałych oraz tych na wydłużone przebiegi między wymianami (LongLife).

Oleje do silników wysokoprężnych
W przypadku olejów do silników wysokoprężnych istotna jest nie tylko lepkość, ale także dostosowanie do konstrukcji silnika (np. do silników z filtrem cząstek stałych, czy z pompowtryskiwaczami).

Oleje do silników z pompowtryskiwaczami
Jeśli silnik ma pompowtryskiwacze, wymaga odpowiedniego oleju (np. z normami Volkswagena 505.01, 506.01, 507.00 lub Forda M2C917-A). Nie wolno stosować innych, przypadkowo dobranych olejów.

Oleje do silników z filtrem cząstek
Silniki wyposażone w filtr cząstek stałych DPF wymagają tzw. olejów niskopopiołowych. Rozpoznamy je po oznaczeniu „low saps” lub odpowiedniej klasyfikacji ACEA C1,C2,C3 czy C4 lub normie (np. BMW LL-04, MB229.51, RN 0720, PSA B71 2290 czy VW 507.00).

Oleje do trybu Long Life
Oleje na wydłużone przebiegi między wymianami mają specjalne właściwości. Produkty takie oznaczane są zwykle jako „Long Life” lub określoną normą (np. BMW LL-04).

Oleje do silników starszej daty
Przestrzegamy klasy jakości, która zawsze może być wyższa od zalecanej oraz klasy lepkości SAE, która ma znaczenie w przypadku dużych dolewek lub np. hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego.

Pamiętaj:
Dobierając olej do silnika pamiętaj, że priorytetem są wskazówki w instrukcji obsługi samochodu. Większość najnowszych olejów nadaje się zarówno do silników benzynowych, jak też wysokoprężnych. Wybierając taki produkt trzeba jedynie sprawdzić, czy ma „dopuszczenia” zgodne z instrukcją obsługi samochodu, lub czy spełnia wymagania konkretnego silnika („long life”, filtr cząstek stałych, pompowtryskiwacze itp.). Wiele współczesnych olejów ma szerokie spektrum zastosowań, stąd jeden produkt może być polecany w kilku kategoriach.



Komentarze


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X