Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Warsztat » Wyposażenie
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
Oceń

Specjaliści z Varty ostrzegają – z roku na rok na rynku wtórnym przybywa samochodów z systemem Start Stop. Już wkrótce, kiedy nadejdzie zima, wielu kierowców i – co gorsza – także mechaników bez zastanowienia spróbuje wymienić w nich zużyty akumulator. Niestety – w wielu przypadkach ta wydawałoby się banalna czynność zakończy się kompletnym niepowodzeniem!
 
Problem polega na tym, że najnowsze generacje systemów wymagają przestrzegania ścisłej procedury podczas wymiany i zakodowania informacji o wymianie akumulatora w pamięci centralnego komputera samochodu.


Według specjalistów z VARTY, do 2015 roku ok. 70% pojazdów oferowanych w Europie będzie wyposażonych w system Start Stop. Wykres pokazuje wzrost liczby samochodów z Start Stop od 2009 roku do prognozy na rok 2015.

Dwie generacje Start Stop
Systemy start stop można podzielić na dwie generacje – starsze, podstawowe, których praca polega jedynie na wyłączaniu silnika w określonych stanach samochodu – np. na światłach na skrzyżowaniu.

Nowsze systemy są rozbudowane o układy odzyskiwania energii – np., podczas hamowania. W obu systemach akumulator jest intensywnie ładowany i rozładowywany, co stanowi dla niego szczególne wyzwanie wytrzymałościowe.  

W pierwszym przypadku zwykła wymiana akumulatora po staremu najczęściej nie zaszkodzi, choć oczywiście trzeba wybrać odpowiedni akumulator. W przypadku wspomnianych systemów drugiej generacji – wymiana akumulatora na zasadzie „odepnij stary, podłącz nowy” jest skazana na niepowodzenie, ponieważ samochód „nie zobaczy” nowego akumulatora. A to oznacza, że w pewnym, trudnym do przewidzenia czasie po wymianie, samochód i tak przejdzie w tryb awaryjny, zasygnalizuje konieczność ponownej wymiany akumulatora lub nie pozwoli na uruchomienie samochodu.

Krok 1: jaki akumulator?
Większość producentów akumulatorów podzieliła swoją ofertę akumulatorów do aut z systemami Start/Stop na dwie grupy: pierwsza to akumulatory do podstawowych systemów Start stop bez rekuperacji energii, druga, jeszcze bardziej wytrzymała grupa – do aut z systemem Start/Stop z rekuperacją energii. Aby szerzej wyjaśnić ten temat posłużymy się ofertą Varty – jednego z czołowych producentów akumulatorów dostarczanych na pierwszy montaż.


Przykładowy akumulator do aut z systemami Start Stop bez rekuperacji energii.
 
Akumulatory VARTy do aut z systemem Start/Stop pierwszej generacji mają oznaczenie Start-Stop. Zastosowano w nich technologię kwasowo-ołowiową o wydłużonej żywotności EFB.  Producent podaje, że mają one dwukrotnie większą żywotność cykliczną od akumulatorów konwencjonalnych. Są też przystosowane do tzw. głębokiego rozładowania. 


Przykładowy akumulator do aut z systemami Start Stop z rekuperacją energii.

Druga grupa akumulatorów do systemów Start/Stop z rekuperacją energii została oznaczona w gamie VART-y  jako Start-Stop Plus. Wykorzystuje ona technologię AGM i zapewnia ona optymalną wydajność oraz szybkie ponowne uruchomienie silnika, i to nawet przy niskim poziomie ładowania.


Budowa akumulatora Varta Start Stop AGM TECHNOLOGY z separatorami z włókna szklanego (tzw. Separatory AGM).

Akumulatory VART-y Start Stop Plus mają większą moc zimnego rozruchu aż o 135 %, trzykrotnie dłuższą żywotność cykliczną niż akumulatory konwencjonalne i bardzo wysoką wytrzymałość na głębokie rozładowanie. 

Krok 2: jak go wymienić?
W przypadku samochodów z systemem Start/Stop z odzyskiem energii bez użycia urządzenia diagnostycznego się nie obejdzie. Można wykorzystać w tym celu oryginalny komputer diagnostyczny, który  jest na wyposażeniu każdej stacji ASO, lub posłużyć się sprzętem znacznie tańszym, przeznaczonym dla mechaników prowadzących warsztaty niezależne.


Varta VSSP 2.0. - uniwersalne urządzenie do wymiany akumulatorów w samochodach z systemami Start Stop.

Przykładem takiego urządzenia jest Varta VSSP 2.0. Zostało opracowane tak, aby prowadzić mechanika za rękę – jeszcze przed podłączeniem do gniazda EOBD. Praca zaczyna się od wprowadzenia do urządzenia numeru VIN danego samochodu. VSSP 2.0 na tej podstawie identyfikuje wyposażenie samochodu
i przedstawia procedurę wymiany akumulatora. Jeśli do wymiany akumulatora jest wymagane podłączenie do gniazda EOBD, VSSP 2.0 podpowiada gdzie się ono znajduje. Podaje także informacje o lokalizacji
i sposobie demontażu akumulatora.


W nowoczesnych samochodach akumulatory coraz częściej zabudowane są w bagażniku. Urządzenie Varta VSSP 2.0 jeszcze przed podłączeniem do gniazda EOBD po wprowadzeniu numeru VIN wskazuje lokalizację akumulatora i wskazuje odpowiednią procedurę jego wymiany.

Po podłączeniu do gniazda EOBD, VSSP 2.0 wykonuje testy błędów w zakresie obwodu akumulatora
i systemu Start/Stop, a także przeprowadza test samego akumulatora i ostatecznie kwalifikuje go do wymiany lub nie. Jeśli wymiana jest potrzebna, VSSP 2.0 wyświetla rodzaj potrzebnego akumulatora,
a następnie zabezpiecza instalację samochodu na czas wymiany akumulatora. Po wykonaniu niezbędnych czynności mechanicznych i potwierdzeniu ich w VSSP 2.0 , urządzenie koduje nowy akumulator w pamięci centralnego komputera sterującego samochodem i informuje o zakończeniu procedury.
 
Pamiętaj
Przy okazji warto przypomnieć, że w wybranych modelach starszych samochodów bez systemu start stop do wymiany akumulatora także warto podejść profesjonalnie i na czas odłączenia starego akumulatora podłączyć specjalistyczny zasilacz do podtrzymania napięcia w urządzeniach pokładowych. Dzięki temu uniknie się wyczyszczenia pamięci ustawień indywidualnych użytkownika, a czasem także problemów
z systemami alarmowymi.

Komentarze
2013-10-29 09:38 przez: Mad
Czy ktoś wie ile kosztuje to urządzenie Varty? i Gdzie można go kupić?
2014-06-22 13:55 przez: fordson
"większą moc zimnego rozruchu " jak czytam takie teksty, to od razu iem ze autor jest specem . . . od reklamy
2014-11-15 15:55 przez: Anatol Kupiec
Kupiłem akumulator Varta E46 do focusa z systemem start-stop wymieniłem i nic wyświetla awaria , wizyta w serwisie Magicy wymyślil aby nabijać kasę dla stacji ASO Zwykły Kowalski już nie wymieni akumulatora cała globalizacja i to koniec wolności takie globalne ZSSR
2015-10-17 21:49 przez: raf
Niekoniecznie tak jest. W autach z silnikiem z S&S i odzyskiem energii można spotkać akumilatory EFB, a nie AGM.
2016-09-08 15:44 przez: LOLEK
cytat "ona optymalną wydajność oraz szybkie ponowne uruchomienie silnika, i to nawet przy niskim poziomie ładowania". CO TO ZA BZDURY !!!!!?????
2016-12-21 10:26 przez: we
mam 3 stare focusy w stodole bede nimi jezdzil do konca zycia, coraz bardziej mnie przerazaja te komputery na kolach , zostawisz swiatla wlaczone padnie bateria komputer nie widzi bateri , ja gdybym byl w rzadzie nie dal bym homologacji na takie samochody , wymiana zarowek to samo diody, ledy sredy , a jak sie przepali to pociemku do domu wracaj , czemu takie auta dostaja homologacje ? zarowki powinny byc tak zrobione zeby kazdy mogl samemu sobie wymienic i nie stwarzac zagrozenia i uniknac mandatu , wg tych cwaniakow co produkuja auta jak przepali mi sie jakis led to mam dzwonic po lawete ? za pare lat proste auta beda rozchwytywane ,a te komputery na kolach ludzie przestana kupowac


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X