Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Samochody » Evergreen
Czy znasz te fakty z historii VW Passata?
Oceń

Tagi: VW; Passat; historia; napęd


Do sprzedaży trafia właśnie Volkswagen Passat numer 8. Na razie prowadzone są przedpłaty. Ceny - od 90 790 zł za sedana i od 95 190 zł za wersję kombi. To doskonała okazja aby przypomnieć sobie ewolucję tego modelu. Zmiany pomiędzy poszczególnymi generacjami w swoim czasie robiły imponujące wrażenie.

Oto przegląd historycznych modeli

Volkswagen Passat (B1) '1973–80


Wersje nadwozia: 2 i 4-drzwiowy sedan, 3 i 5-drzwiowy liftback, 5-drzwiowe kombi. Napęd: wyłącznie na przód.

W ubiegłym roku minęło 40 lat od premiery pierwszego VW Passata. Pierwsza generacja modelu była bardziej funkcjonalną wersją Audi 80 z 1972 roku. I tak jak Audi miała silnik umieszczony wzdłużnie z przodu oraz napęd na przednie koła. Z przodu zawieszenie typu Mc Pherson, z tyłu - belka podatna na skręcanie.


Niezbyt duży silnik umieszczony wzdłużnie, olbrzymia ilość miejsca pod maską. Wzorowy dostęp dla mechanika.


Samochód miał ascetyczne, ale urokliwe wnętrze. Na kierownicy - herb miasta Wolfsburg, w którym powstawał Passat.

Volkswagen Passat (B2) '1980–88


Wersje nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 3 i 5-drzwiowy liftback, 5-drzwiowe kombi. Napęd: na przód lub na cztery koła (stały, przejęty z Audi quattro, ale oznaczany jako Syncro).

Ogólna koncepcja - silnik umieszczony wzdłużnie i napęd przedni nie uległa zmianie. Taka sama była także konstrukcja zawieszenia. Ale nadwozie urosło i w sposób istotny poprawiły się komfort jazdy oraz jakość wykonania wnętrza. Po raz pierwszy w Passacie pojawił się napęd na cztery koła. Był to napęd stały, zapożyczony z Audi, ale nazwany przez Volkswagena po swojemu - Syncro.


Deska rozdzielcza jest w całości wykończona miękkim materiałem. Uwagę zwracają charakterystyczne diodki - kontrolki między zegarami.

Volkswagen Passat (B3) '1988–93


Wersje nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi. Napęd: na przód lub na cztery koła (tył dołączany, oznaczenie Syncro).

Rewolucja. Passat nie dzieli już konstrukcji z Audi 80. Silnik zostaje umieszczony poprzecznie. Zawieszenie to nadal Mc Pherson z przodu i belka z tyłu. Wyjątkiem są wersje synchro (stały napęd na przód, dołączany na tył), w których z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy. To najtrwalszy model w historii. Poprzeczne umieszczenie zespołu napędowego wymusiło rezygnację z opcjonalnego, stałego napędu na cztery koła. Nabywcy musieli się zadowolić opcją napędu dołączanego za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego (Haldex).

 
W środku jest jeszcze bardziej wygodnie i jeszcze ciszej. Diodki- kontrolki pozostały, ale są umieszczone w rzędzie pod zegarami.


Poprzeczne zabudowanie zespołu napędowego. Nowością są także silniki VR6. Passat B3 wygląda ociężale (ma pseudonim pancernika) ale z takim silnikiem o mocy 174 KM jeździ naprawdę szybko.

Volkswagen Passat (B4) '1993–97


Wersje nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi. Napęd: na przód lub na cztery koła (tył dołączany, oznaczenie Syncro).

Nowe oznaczenie, a przecież to tylko lifting. Konstrukcja nie uległa zmianie. Zmodyfikowano jedynie wygląd nadwozia i wnętrza. Ale jest jedno wydarzenie - pod maską Passata debiutuje najlepszy wysokoprężny silnik z grupy VW Audi, czyli 1.9 TDI (po raz pierwszy był zaprezentowany w Audi 80 B4).


Charakterystyczny styl, bardzo dużo miejsca i staranne wykonanie.

Volkswagen Passat (B5) '1996–2000


Wersje nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi. Napęd: na przód lub na cztery koła (napęd stały, zapożyczony z Audi quattro, oznaczenie 4Motion).

Znowu rewolucja. Passat ponownie dzieli rozwiązania konstrukcyjne z Audi - tym razem z modelem A4 B5.


Ponownie ma silnik zabudowany wzdłużnie! Seryjnie napęd na przednie koła, w opcji także na cztery, ale nie jest to napęd dołączany, tylko stały quattro. Volkswagen nie używa jednak tej nazwy tylko pozostaje przy swojej - 4Motion.


Wnętrze - także wzoruje się na Audi A4. Początkowo miało zielone podświetlenie wskaźników (Audi czerwone).


Zupełnie nowa w Passacie jest także konstrukcja przedniego zawieszenia. To zaawansowany układ wielowahaczowy przejęty w całości z Audi. Jest nowoczesny (wszystkie wahacze są aluminiowe) ale zbyt drogi w obsłudze jak na tę klasę samochodu. Przynajmniej jak na możliwości użytkowników, którzy kupują obecnie ten samochód na rynku wtórnym.

Volkswagen Passat (B5+) '2000–05


Wersje nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi. Napęd: na przód lub na cztery koła (napęd stały, zapożyczony z Audi quattro, oznaczenie 4Motion).

Pora na lifting. Konstrukcja bez zmian. Jest tylko lepsza jakość wykończenia i lepsze wyposażenie. Nowością może być wersja W8 - (8 cylindrów, 275 KM, seryjny stały napęd na cztery koła). Dziwi tylko jedna rzecz - skąd pomysł na odejście od tradycyjnej numeracji i wprowadzenie oznaczenia B5 FL lub jak kto woli B5+? I jeszcze jedno. Wielu kierowców irytowało denerwujące, granatowe podświetlenie wskaźników. W tym modelu po raz pierwszy w gamie Passata pojawił się silnik 2.0 TDI PD i filtr cząstek stałych. Ale był to margines sprzedanych egzemplarzy.

Volkswagen Passat (B6) '2005–10


Wersje nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi. Gamę uzupełnia 4-miejscowa wersja CC. Napęd: na przód lub na cztery koła (tył dołączany, oznaczenie 4Motion).

Kolejna rewolucja. Znów rezygnacja z rozwiązań Audi. Silnik zostaje umieszczony poprzecznie, dzięki czemu samochód ma więcej miejsca w kabinie. Producent daje sobie spokój także z wielowahaczowym zawieszeniem przednim. Niestety - ten model zasłynął z awaryjnego silnika 2.0 TDI PD, który miał zostać filarem sprzedaży i był najczęściej wybieranym dieslem. Z jego naprawami użytkownicy nie mogą sobie poradzić do dziś. W 2008 roku silnik 2.0 TDI PD został zastąpiony nowszym i znacznie lepszym - 2.0 TDI CR.


Passat B6 otrzymuje z przodu ukłąd McPhesron. Wahacze wykonano z aluminium, ale sworznie są do nich przykręcane, co sprawia, że serwisowanie jest tanie.


Producent zdobył się także na odrobinę oryginalności w zaprojektowaniu wnętrza. Wygląda stylowo, a okrągłe zegary nawiązują do najstarszej generacji modelu.

Volkswagen Passat (B7) '2010–2014


Wersje nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi. Gamę uzupełnia wersja CC, ale ma już 5 miejsc. Napęd: na przód lub na cztery koła (tył dołączany, oznaczenie 4Motion).

To tylko lifting. Ale czemu zamiast B6 FL nazywa się B7?


Zmian stylizacyjnych niewiele, ale poprawił się standard wyposażenia, urosła także lista opcji.

Volkswagen Passat (B8) '2014 -?



Tak oto dochodzimy do najnowszej, właśnie zaprezentowanej generacji modelu. Teoretycznie powinna mieć silnik umieszczony wzdłużnie i bazować na Audi A6. Ale tak nie jest . Co prawda nie mieliśmy jeszcze okazji oglądać tego samochodu, ale na 90% ma silnik umieszczony poprzecznie i przednie zawieszenie typu McPherson. Oznacza to, że Volkswagen zakończył kosztowną tradycję gruntownego przebudowywania swojego rodzinnego modelu co dwie generacje.
 

Wnętrze Passata B8.

Tekst: Mechanik, Zdjęcia: VW, materiały własne.

Komentarze


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X