Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Samochody » Testy
Hyundai I30 1.6 CRDi
Oceń

Pamiętacie Hyundaia Pony? Czwarta generacja tego modelu debiutowała w 1989 roku. W naszym kraju pojawiła się dwa lata później i… podbiła rynek. Przez chwilę była w ścisłej czołówce importowanych modeli, przegrywając jedynie ze Skodą.

Później w wyniku zmiany przepisów celnych koreańska marka znalazła się w defensywie. Oczywiście tylko u nas, bo za naszymi granicami rosła w siłę. W 1999 roku Hyundai przejął 51% akcji firm Kia i Asia. W 2003 - wybudował kosztem 55 mln euro centrum biurowe oraz badawczo - rozwojowe w Russelsheim pod Frankfurtem, a w 2004 rozpoczął  budowę swojej fabryki na Słowacji. Później było już tylko lepiej.

W 2008 roku z kolejnej nowej fabryki, tym razem w czeskich Nosovicach wyjechała pierwsza generacja modelu I30. Dzięki niemu o Hyundaiu znów zrobiło się głośno. Także w Polsce. 

Druga generacja I30 zaprezentowana w 2011 roku to już prawdziwy bestseller. Taki właśnie egzemplarz mieliśmy okazję przetestować.

Gdzie jesteś Hyundaiu?
Zacznijmy od weryfikacji cennika. Pomoże to nam określić pozycję, na której znajduje się Hyundai. Najtańszy I30 II kosztuje 50 100 zł (1.4/100 KM). To o ok. 5 tys. zł mniej niż bazowa Astra IV (1.4/100 KM), ale o prawie 2 tys. zł drożej niż Chevrolet Cruze (1.6 124 KM) czy Ford Focus III (1.6/85 KM). Najtańsza Skoda Octavia III kosztuje 59 500 zł (1.2 TSI/86 KM).

A teraz porównanie droższych wersji silnikowych. Za bazowego I30 II 1.4 CRDi o mocy 90 KM trzeba zapłacić 58 100 zł. Najtańsza wysokoprężna Astra IV kosztuje ponad 20 tys. zł więcej (82 850 zł za 1.7 CDTi/110 KM). Focus 1.6 TDCi (95 KM) kosztuje 58 900 zł, a Chevrolet Cruze (2.0 VCDi/163 KM) 66 490 zł. Za Octavię III 1.6 TDI (90 KM) trzeba zapłacić 71 200 zł.

Testowy egzemplarz 1.6 CRDi 110 KM w specyfikacji Comfort kosztuje 71 400 zł. Analogicznie skonfigurowany Chevrolet Cruze będzie minimalnie tańszy (ok. 70 000 zł). W pozostałych przypadkach trudno o jednoznaczne porównanie, ponieważ trzeba operować rozbudowanymi cennikami opcji i tak naprawdę wyliczać wszystko w chwili zakupu z uwzględnieniem aktualnych promocji.

Wniosek jest jeden – Hyundai nie czuje się gorszy od rywali. Oferuje I30 w podobnej cenie, przy czym gwarantuje niewielką przewagę mocy silnika i poziomu wyposażenia.

Nadwozie
Wizualnie auto prezentuje się bardzo dobrze. Jest dość szerokie (178 cm) i niskie (1470 cm). Charakterystyczne przetłoczenia na karoserii i oryginalny przód to elementy tzw. Fluidic Sculpture, czyli kierunku wzornictwa opracowanego dla całej marki. Za forma idzie w tym przypadku treść – auto zdobyło 5 gwiazdek w testach EuroNCAP, drzwi zamykają się z przyjemnym dla ucha plaśnięciem, a podczas jazdy nic nie skrzypi.

Ze względu na niewielki rynkowy staż, oferta karoseryjnych części zamiennych na rynku wtórnym jest bardzo ograniczona.

Nie mniej jednak w Internecie znaleźliśmy już m.in. kompletny przedni zderzak za 1100 zł (za 500 zł można kupić sam szkielet bez atrapy przedniej), tylny zderzak za 280 zł, lusterka zewnętrzne po ok. 300 zł za sztukę. Można także kupić połówki samochodu – przednia za ok. 8500 zł, tylna za ok. 5500 zł. Używane lampy przednie z ksenonami kosztują ok. 1200 zł za sztukę, zwykłe, bez ksenonów – ok. 700 zł za sztukę, a tylne – ok. 300 zł.  Jak zatem widać, w razie stłuczki sprawca jadący I30 II ma szanse naprawić samochód w rozsądnej cenie bez naruszania polisy AC.

Wnętrze
Wnętrze I30 II jest już wykonane w europejskim stylu, ale  niewielkie naleciałości koreańskie pozostały. Jedną z nich jest jaskrawe, jasnoniebieskie podświetlenie wyświetlaczy na konsoli centralnej. Na szczęście w nocy, górny panel można wyłączyć. To chyba najbardziej kontrowersyjny element, bo same zegary (również podświetlone na niebiesko) prezentują się bardzo dobrze.

Dopatrzyliśmy się jeszcze jednej wady – bardzo szybko wyciera się lakier na pokrytej skórą kierownicy i gałce lewarka zmiany biegów. Testowany egzemplarz miał na liczniku niespełna 40 tys. km, a ślady zużycia były bardzo widoczne.

I to już koniec złych wiadomości. Fotele można opisać w samych superlatywach, podobnie jak pozycję za kierownicą. Większość materiałów jest przyjemna w dotyku, a całą deskę rozdzielczą wykonano z miękkiego tworzywa.
   
Zawieszenie
Przednie zawieszenie to prosty układ McPherson. Sworznie są przykręcane do wahaczy, co ułatwia ich wymianę. W wahaczach jedna tuleja pracuje w pozycji pionowej, a druga w poziomej.

Producent zastosował elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które może działać w trzech trybach wydajności – Normal, Sport i Comfort. W internecie znaleźliśmy już jeden taki element zdemontowany z auta powypadkowgo – w cenie ok. 800 zł.

Sworznie wahaczy jak na razie można kupić wyłącznie w ASO. Identyczne sworznie mają zastosowanie w modelach KIA OPTIMA (2010->), Kia Cee’d III, Kia Carens (2012->), Hyundai Sonata oraz YF.
Większych problemów nie będzie z zakupem łączników  stabilizatora – są już dostępne na wolnym rynku w cenie ok. 100 zł za sztukę.

Z tyłu mamy już konstrukcję wielowahaczową, w której za pomocą podkładek mimośrodowych można regulować zbieżność.

Prawdopodobnie nie będzie wymagać większych napraw przez pierwsze 50 tys. km. Łączniki stabilizatora są już dostępne w przystępnych cenach. Tulejki wahaczy pojawią się zapewne w najbliższej przyszłości.

Wielu użytkowników żali się na wysokie ceny oryginalnych elementów układu hamulcowego. Na szczęście zaczynają się już pojawiać zamienniki. Trzeba jednak podchodzić do nich ostrożnie. Katalogi podają, że są identyczne jak do poprzedniej generacji modelu. Przed zakupem warto to zatem sprawdzić porównując z oryginałem.

Silnik
Pod maską testowanego egzemplarza pracował czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1.6 CRDi o mocy 110 KM. To sprawdzona jednostka z łańcuchem rozrządu, wyposażona w układ wtryskowy firmy Bosch. Fakt, że znajduje zastosowanie w wielu modelach Hyundaia i Kia daje poczucie bezpieczeństwa – jest doskonale zaopatrzona w części. Testowany egzemplarz był wyposażony w filtr cząstek stałych – jak wszystkie modele spełniające normę czystości spalin Euro 5.

Jazda
Miejsca w kabinie jest pod dostatkiem, a znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą nie sprawia najmniejszych problemów. Widoczność do przodu jest bardzo dobra. Do tyłu - troszkę gorsza: ograniczają ją szerokie tylne słupki i wysoko poprowadzona linia tylnych okien.

Deska rozdzielcza jest czytelna, a jej obsługa intuicyjna. Lewarek zmiany biegów pracuje bardzo precyzyjnie.

Zawieszenie jest zestrojone dość komfortowo. Sprzyja łagodnej jeździe. Podczas szybko pokonywanych zakrętów wydaje się nieco zbyt miękkie. Na szczęście na nierównościach nie wpada w drgania. Do jego charakterystyki idealnie pasuje komfortowy tryb pracy układu kierowniczego – Normal i Sport być może lepiej sprawdzają się w mocniejszych wersjach.

Auto jest dobrze wyciszone. Poprawa w stosunku do poprzedniej generacji modelu jest wyraźnie odczuwalna.

Już od niespełna 2 tys. obr./min kierowca ma do dyspozycji 260 Nm. W praktyce jest to wartość w zupełności wystarczająca. Dla porównania – przypomnijmy – stary, dobry silnik 1.9 TDI 110 KM z Audi A4 B5 miał 235 Nm (przy identycznej prędkości obrotowej). Biegi można zmieniać bardzo szybko, co obniża zużycie paliwa. W teście bez najmniejszych problemów mieściliśmy się w przedziale od 4,8 do 6 l/100 km. 

Podsumowanie
Właśnie w tej konfiguracji, z ręczną 6-biegową skrzynią samochód wydaje się idealną propozycją na każdą okazję. W mieście czuje się jak ryba w wodzie, na trasie pozwala na bezstresowe, ekonomiczne  podróżowanie. Jak można przypuszczać – będzie cieszył nie tylko teraz, kiedy wciąż jest rynkową nowością, ale także za kilka lat, ponieważ mimo swojego zaawansowania technicznego będzie relatywnie tani w eksploatacji. 

Tekst: Jacek Ambrozik. Zdjęcia: autor, Hyundai.

Hyundai I30 1.6 CRDi:
Długość        4,3 m
Szerokość     1,78 m
Wysokość     1,47 m
Rozstaw osi  2,65 m
Pojemność bagażnika: 378/1316 l
Moc max. 110 KM
Max mom.obr.: 260 Nm
0-100 km/h: 11,5 s
V max: 185 km/h
Spalanie w teście: 4,8-6 l/100 km
    

Komentarze
2013-07-22 14:03 przez: Jay Leno
Fajnie, że ktoś wspomniał Pony. Mam takiego. Mega samochód za psie pieniądze. Wciąż jeździ bez większych problemów.
2013-07-22 14:08 przez: Frodo
Nie bardzo rozumiem ich politykę wewnętrznej konkurencji z Kia - no chyba, że cała kasa i tak idzie do jednego worka a potem się dzielą.
2013-07-23 17:37 przez: Doberman
Miałem kupić i30, ale trafiłem jeszcze na Bravo z wyprzedaży - nie psuje się, jest z dieslem i kosztowało 10 tys. zł mniej.
2013-11-14 20:03 przez: Gandzia
Ja obecnie też mam poniaka i powiem szczerze mimo swoich lat cieszy, nie jest wiadomo idealny ale na swój wiek bardzo wytrzymały ja nim przez zaspy 2metrowe przejeżdżałem zimą oczywiście. Jestem z niego dumny.
2014-11-20 12:46 przez: do Gandzi
Tia, zaspy 2 metrowe... Gandzia, nie pal tyle


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X