Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Samochody » Testy
Fiat 500 L 1.3 MultiJet 16V
Oceń

Jeśli ktoś uważa, że Fiat produkuje tanie samochody „dla ludu”, to chyba już dawno nie odwiedzał żadnego salonu włoskiej marki. Owszem – w segmencie aut dostawczych oferuje naprawdę wiele za naprawdę niewiele. Ale w segmencie modeli osobowych Fiat zrywa z budżetową tradycją. 500L to kolejny model, który jest tego przykładem.

Ceny 500L rozpoczynają się od ok. 50 tys. zł. Za testową wersję Lounge 1.3 MultiJet 16V trzeba zapłacić ponad 70. Owszem – samochód jest praktyczny i pakowny, ale w tym przypadku nie płaci się wyłącznie za ilość miejsca we wnętrzu, ale także za styl, wyposażenie i jakość wykończenia detali. Kiedyś było to niepodobne do Fiata!

Wygodniejszy niż zwykły kompakt
Wybujała forma idzie na szczęście w parze z przekonującą treścią. Samochód ma długość  414 cm, szerokość 178 cm, wysokość 166 cm i rozstaw osi 261 cm. Tylna kanapa przesuwa się wzdłużnie i składa w proporcji 60/40, a dzięki funkcji „Fold&Tumble" można ją całkowicie odchylić do przodu, uzyskując płaską podłogę ładunkową. Maksymalna szerokość przedniej części część kabiny pasażerskiej  mierzona na poziomie ramion wynosi 1456 mm, a przestrzeń na głowę odległość od siedzenia do sufitu - 1034 mm. W części tylnej jest to odpowiednio 1387 oraz 993 mm. Warto podkreślić, że wygodnie wsiada się nie tylko z przodu, ale także z tyłu. Fiat idealnie dopasował ułożenie tylnej kanapy do otworów drzwiowych. Nie brakuje przestrzeni ani na nogi ani na głowę. Pod tym względem auto idealnie nadaje się na… taksówkę!  W zależności od ułożenia tylnej kanapy bagażnik ma pojemność od 343 do 1310 l.

Przeszklony, ale bezpieczny
Pamiętacie Fiata Tipo? W tańszych wersjach producent montował w jego kierownicy zamiast poduszki powietrznej tzw. pudełko energochłonne, czyli małą skrzyneczkę amortyzującą uderzenie klatką piersiową czy głową. Teraz do spraw bezpieczeństwa Włosi podchodzą znacznie bardziej poważnie. Fiat 500L uzyskał maksymalną liczbę 5-gwiazdek Euro NCAP z ogólną punktacją 83/100 w podziale: 94% za stopień bezpieczeństwa osób dorosłych, 78% za stopień bezpieczeństwa przewożonych dzieci, 65% za ochronę osób pieszych oraz 71% za wyposażenie bezpieczeństwa. Jak widać – duża powierzchnia szyb nie stanowiła przeszkody dla opracowania solidnej struktury.

Wszystkie wersje są seryjne wyposażone w poduszki powietrzne czołowe, przednie boczne i kurtynowe (poduszka kolanowa występuje jako opcja wyposażenia) wraz z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa ze wstępnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia.

Ciekawostką jest zastosowanie układu „City Brake Control" (opcja), który zdolny jest rozpoznawać przeszkody przed samochodem i w przypadku braku reakcji kierowcy - automatycznie uruchamiać hamulce, co w niektórych przypadkach pozwala uniknąć kolizji. System „City Brake Control" 500L koordynuje działanie trzech układów: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), Prefill i wspomagającego hamowanie awaryjne (BAS). Pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem, układ AEB reaguje na lokalizację i prędkość przeszkody, prędkość prowadzonego pojazdu (poniżej 30 km/h), przeciążenie poprzeczne, kąt skrętu kierownicy oraz zmienny nacisk na pedał przyspieszenia. Funkcja Prefill z kolei, błyskawicznie  zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, przyspieszając jego działanie zarówno na sygnał AEB, jak i w wyniku rozpoczęcia hamowania przez kierowcę. Działanie układu BAS polega na rozpoznaniu sytuacji awaryjnego hamowania i maksymalnym zwiększeniu ciśnienia w układzie hamulcowym, aby maksymalnie zwiększyć skuteczność jego działania.

Wnętrze
Oryginalne, „dizajnerskie” wnętrze w rzeczywistości okazuje się bardzo praktyczne i przyjemne w dotyku. Podczas jazdy nic nie skrzypi. Twarde tworzywa na desce rozdzielczej są pokryte elastyczną, gumowaną masą. Ogólnie – widać dbałość o szczegóły. Wiele elementów wykończono barwioną skórą. Tapicerkę foteli zdobią stylowe napisy. Zniknęły także błyszczące „chromy”, które stosowane w starszych modelach nie dodawały bynajmniej uroku. Zamiast nich wszystkie metaliczne akcenty mają kolor matowego aluminium.

Jazda
500 L najlepiej czuje się w mieście. Kapitalnie sprawdza się elektrycznie wspomagany układ kierowniczy. Po włączeniu trybu City, manewry parkingowe można wykonywać jednym palcem. Zwiększenie prędkości powoduje automatyczne przejście wspomagania w trym drogowy, który gwarantuje odpowiednie wyczucie samochodu. Po zwolnieniu, znów włącza się tryb City.

Przeszklenie daje wyjątkową swobodę manewrowania. Testowany egzemplarz był dodatkowo wyposażony w kamerę cofania z kolorowym wyświetlaczem.

Wielki lewarek zmiany biegów naprawdę nieźle leży w dłoni, a same przełożenia zmienia się bardzo płynnie i precyzyjnie. Również oryginalna dźwignia hamulca ręcznego została opracowana bardzo ergonomicznie.

Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, ale na zakrętach pozwala na spore przechyły nadwozia. Coś za coś – kompaktowy niski i przysadzisty Fiat Bravo prowadzi się o niebo lepiej.  Na szczęście w przypadku 500L – nie jest tak źle jak się początkowo wydaje. Auto mimo wszystko trzyma się drogi całkiem przyzwoicie, m.in. dzięki odpowiednio dobranym oponom i wzorowej kalibracji układu kontroli trakcji. Jeśli tylko się go wyczuje, pudełkowatym Fiatem można jeździć bezpiecznie i szybko.

Wysokoprężny dylemat
Właściwy dobór jednostki napędowej do indywidualnych potrzeb, to w przypadku 500L bardzo istotna sprawa. Silnik testowej wersji - 1.3  MultiJet 16V jest stworzony do tego aby oszczędzać paliwo. Ale uwaga – spełnia swoje zadanie wyłącznie wtedy, kiedy nie zmusza się go do wytężonej pracy. Podczas delikatnej eksploatacji (łagodne przyspieszanie, prędkość do 110 km/h) na każde 100 km wystarcza mu ok. 5 l oleju napędowego. Czasem – nawet mniej. Ale jeśli przyciśniemy go na autostradzie – spalanie skacze do prawie siedmiu litrów na setkę. W kabinie robi się przy tym głośno. Jeśli ktoś lubi dynamiczną jazdę powinien zdecydowanie dopłacić (ok. 6 tys. zł) i wybrać wersję 1.6  MultiJet 16V. To zupełnie inna półka - zaskakuje dynamiką, jest znacznie lepiej wyciszony i wciąż oszczędny, choć… oczywiście nie aż tak jak 1.3  MultiJet 16V.

Na podnośniku
Fiat 500 L ma z przodu układ McPherson, z tyłu – belkę skrętną. Według mechaników z ASO – zastosowane tu elementy to zupełnie nowa konstrukcja, mimo wspomnianego pokrewieństwa z Punto. Sprawdziliśmy to także w katalogach. Faktycznie - numery fabryczne wahaczy i tylnej belki są przypisane wyłącznie do 500 L.
Fiat dość mocno wydłużył okresy międzyprzeglądowe - dla wersji z silnikami benzynowymi interwał wynosi 30 000 km lub 2 lata. Dla wersji wysokoprężnych - 35 000 km lub 2 lata

Podsumowanie
Skromny, ale na wskroś praktyczny model Idea nie odniósł – przynajmniej na polskim rynku – znaczących sukcesów. A przecież był naprawdę komfortowym mikrovanem i nie kosztował majątku.
Fiat 500 L na tle Idei ocieka wręcz oryginalnością i prestiżem, a pod względem jakości wykonania to zupełnie inna liga. Niestety - jest także znacznie droższy. Czy taka propozycja okaże się bardziej atrakcyjna dla klientów? Zobaczymy.

Tekst i zdjęcia: Jacek Ambrozik

Fiat 500L 1.3  MultiJet 16V
wybrane dane:

Silnik: wysokoprężny, 1248 ccm
Moc maksymalna: 85 KM
Maksymalny moment: 200 Nm
0-100 km/h: 15,2 s
V max: 165 km/h

Testowe zużycie paliwa:
4,5-7 l/100 km

Pliki załączone do artykułu:

Cennik Fiata 500 L


Komentarze
2013-12-13 10:41 przez: Zbój Madej
Mam zwykłą pięćsetkę 1.2 - auto ma już 5 lat i nic ważnego się nie zepsuło. Auto nie było tanie, ale w sumie nie żałuję.
2013-12-13 11:15 przez: pan pizza
Ciekawe - jak to się dalej potoczy - może Fiat będzie obstawiał segment A i B plus VANy, a Alfa wyższe. Nie może robić tańszych aut,bo by konkurował z Dacią ;)
2013-12-16 08:07 przez: Józek
Pracuję w ASO. Może i Fiaty się nie psują, ale wytrzymałość - mają taką sobie. W pięćsetce oba wahacze przednie do wymiany po 20 tys. km.


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X