Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Samochody » Używane
Alfa Romeo 147 1.6 TS
Oceń
Alfa Romeo 147 1.6 T.S: włoski kompakt, który celuje do klientów stawiających przyjemność z jazdy ponad kosztami serwisowania.

Alfa Romeo 147 zadebiutowała w roku 2000. Teoretycznie plasuje się w klasie kompakt. Ze względu na zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne nie jest jednak typowym, ekonomicznym "samochodem dla rodziny". W sposób bezkompromisowy producent położył nacisk na radość z jazdy i osiągi. Nie bez znaczenia jest także charakterystyczna linia stylistyczna, która odgrywa w tym przypadku ważniejszą rolę niż objętość bagażnika czy ilość miejsca na tylnych fotelach.

Jeśli z punktu widzenia kupującego ma to jakiekolwiek znaczenie, auto otrzymało tytuł Car of The Year 2001. Początkowo Alfa Romeo 147 oferowana była wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem. Niespełna dwanaście miesięcy od premiery pojawiła się wersja pięciodrzwiowa. Istotne są jeszcze dwie daty - 2003 - premiera supersportowej wersji GTA oraz 2005 - lifting modelu.

Nadwozie
Samochód bazuje na skróconej płycie podłogowej modelu 156. Zwarte nadwozie wydaje się nieco sztywniejsze, wyższa jest także jakość wykonania. Co ciekawe - w chwili premiery model 147 był tylko nieznacznie tańszy od 156.
Karoseria jest wykonana w całości ze stali o różnym stopniu twardości. Wszystkie elementy zewnętrzne zostały ocynkowane.

Wnętrze
Wnętrze 147 jest starannie wykonane z zastosowaniem wysokiej jakości materiałów. Trzeba jednak pamiętać, że od premiery upłynęło prawie 8 lat, a od liftingu - prawie 3, stąd nie można dziwić się, że w wybranych modelach konkurencyjnych trafimy na jeszcze wyższy poziom. Warto zwrócić uwagę, że w chwili premiery 147 była nieco lepiej wykończona niż 156. Generalnie rzecz biorąc, jeśli ktoś nie jest przesadnie wymagający, powinien być jak najbardziej zadowolony. Deska rozdzielcza jest wykonana z miękkiego tworzywa, którego porowata faktura nie rysuje się, a ponadto nie błyszczy w słońcu. Boczki tapicerskie na drzwiach sprawiają solidne wrażenie a tapicerka foteli - nawet w bazowych wersjach jest odporna na szybkie przecieranie. Z pewnością we wnętrzu nie czujemy się jak w tanim, masowo produkowanym aucie. W najtańszej wersji mamy oczywiście wspomaganie kierownicy a także regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach, regulację wysokości fotela kierowcy, elektrycznie sterowane szyby, manualną klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, zdalnie sterowany centralny zamek z pilotem, układ ABS,  oraz 6 poduszek powietrznych (czołowe, boczne i kurtynowe). Seryjnie tylna kanapa jest dzielona.

Zawieszenie
W zależności od wersji silnika, zestrojenie zawieszenia będzie się różnić. Sama konstrukcja i układ wahaczy jest jednak taki sam, stąd model prezentowany na zdjęciach daje nam pełne wyobrażenie o budowie podwozia i tłumaczy koszty jego serwisowania. To wciąż jeden z najbardziej zaawansowanych modeli w swojej klasie.

Z przodu
Z przodu na szczątkowej ramie pomocniczej zamocowano bardzo rozbudowaną konstrukcję. Przy każdym kole mamy układ dwóch wahaczy  (górny ze stopów lekkich, dolny z żeliwa) oraz wielką zwrotnicę, która je łączy. W "zwykłych" samochodach jest znacznie prościej - wystarcza kolumna McPherson i dolny wahacz trójkątny. Obie strony "spina" oczywiście drążek stabilizatora (łączy się ze zwrotnicami za pomocą krótkich łączników).
W wahaczach producent nie przewiduje wymiany sworzni. W razie ich zużycia fabryczna technologia dopuszcza jedynie wymianę kompletnych wahaczy.

Z tyłu
Z tyłu Alfa 147 ma także rozbudowany układ oparty na niewielkiej stalowej ramie pomocniczej. Z każdej strony znajdziemy po trzy wahacze (dwa poprzeczne i jeden wzdłużny), oraz kolumnę resorująco - amortyzującą. Konstrukcja pozwala na regulację zbieżności zarówno z przodu (co oczywiste) jak i z tyłu (rozwiązanie rzadziej spotykane, szczególnie w klasie kompakt).
Przy stosunkowo ograniczonym rozstawie osi Alfa 147 - nigdy nie będzie pogromcą autostrad, ale zaawansowane układy wielowahaczowe  pomagają właśnie wycisnąć maksimum tego co z danego auta jest tylko pod tym kątem możliwe.
Warto podkreślić fakt, że samochody z wielowahaczowymi zawieszeniami przednimi nieco gorzej radzą sobie na ciasnych próbach slalomowych niż auta z układem McPherson, ponieważ m.in. koła skręcają się o nieco mniejszy kąt. Właśnie z tego względu średnica zawracania Alfy 147 jest o ok. 0.5 metra większa niż innych przednionapędowych kompaktów z układem McPherson.
Podsumowując - Alfa 147 z założenia najlepiej czuje się na krętych, równych górskich drogach, bardzo dobrze na autostradzie a nieco gorzej na ciasnych kręciołkach KJS-ów. Wysokie koszty serwisowe nie powinny zaskakiwać nikogo z grupy klientów, do której chciał w pierwszej kolejności dotrzeć włoski producent.
Alfa Romeo 147 jest wyposażona w typowy układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym i zmienną siłą wspomagania w zależności od prędkości jazdy.

Silnik
Prezentowany model wyposażony jest w jednostkę 1.6 TS, czyli klasyczną jednostkę Alfy z dwoma świecami przypadającymi na każdy cylinder (Twin Spark).
Silnik posiada żeliwny blok przykryty głowicą ze stopów lekkich. Ma dwa wałki rozrządu oraz hydrauliczną kompensację luzu zaworowego. Napęd rozrządu realizowany jest za pomocą paska zębatego. Jednostka 1.6 występuje w dwóch wersjach mocy - 105 oraz 120 KM. Mocniejsza wersja posiada dodatkowo tzw. "wariator" czyli urządzenie mocowane między wałkiem rozrządu zaworów ssących a kołem pasowym napędu rozrządu, które w zależności od ciśnienia oleju obraca nieznacznie wałkiem rozrządu opóźniając bądź przyśpieszając chwilę otwarcia zaworów. Założeniem konstrukcyjnym jest poprawa elastyczności na niskich obrotach i optymalna praca na wysokich obrotach.

Podstawowym zaleceniem eksploatacyjnym jest wymiana paska rozrządu w komplecie razem z napinaczem, rolką prowadzącą i pompą cieczy chłodzącej co 90 000 km. Zdarza się, że wraz z wymianą rozrządu trzeba także wymienić wariator, który w praktyce okazuje się elementem eksploatacyjnym. Należy zaznaczyć, że z powodu sporej ilości reklamacji na zbyt małą żywotność "wariatorów" producent zastosował pewne udoskonalenia konstrukcyjne zapobiegające odpływaniu oleju z "wariatora" po wyłączeniu silnika. Udoskonalono także sam "wariator".

Podsumowanie
Alfa Romeo 147 to samochód atrakcyjny, ale względu na koszty serwisowania polecamy go wyłącznie osobom, dla których priorytetem jest przyjemność jazdy. Wersje benzynowe słabo znoszą przeróbkę na LPG, stąd jeśli ktoś liczy się z kosztami paliwa, powinien dopłacić w chwili zakupu i wybrać diesla, tym bardziej, że silniki 1.9 JTD montowane w Alfach Romeo 147 uchodzą za jedne z najlepszych w swojej klasie i mają opinię znacznie mniej awaryjnych od wersji benzynowych.
Komentarze
2015-02-08 19:40 przez: oes
Witam,fajnie smiga a 1.6 duzo nie spala trasa do 130 km/h 6,5litra.
2015-04-14 13:38 przez: marr
Trasa do 130 km/h 6,5 litra? ja w jaką bym trasę nie jechał czy to autostrada czy droga przez wioski to nigdy spalanie nie spadło poniżej 7 litrów i to wg komputera (w rzeczywistości będzie pewnie jeszcze większe) i nie jechałem raczej jak wariat. Mam wersje 105 koni i żeby uzyskać 6,5 litra to musiałbym chyba przyjąć bardzo "dziadkowy styl jazdy" i jechać w max 2osoby.
2016-04-23 12:25 przez: ALFAPOMORZE K.A.R.P.
Szczecinek - Lębork średnia 72 km spalanie 5,4 ha. ha . mały ruch. min. a tak to wychodzi 5,7 . Przebieg 250 000.
2016-05-21 10:40 przez: Ad
Jazda po mieście - 12,5 litra / 100 km, wskazówka w oczach opada...
2016-08-25 14:56 przez: alfamaniak
słabo sobie radzi z LPG hahaha. silnik idealny do gazu tylko ogarniety gazownik i dobra instalka i będzie jeździć tak samo na LPG jak na Pb ale za to ponad połowe taniej
2016-12-30 19:00 przez: Tomson
Miałem 156 1.8 TS 140 Km i paliła w mieście średnio 7,8 L , na trasie przy 120 km/h schodziłem do 6,5.Teraz mam 147 JTDM 120 Km i pali w mieście 6,3 ropy trasa przy 120 km/h 5 L ropy.Pozdrawiam


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X