Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Usterki
Wariator Alfy
Oceń

Zużycia wariatora nie wolno lekceważyć - odwlekanie wymiany grozi zerwaniem rozrządu!

Czterocylindrowe silniki benzynowe Alfy Romeo typu Twin Spark (z wyjątkiem najsłabszego 1.6) są wyposażone w tzw. wariator faz rozrządu, czyli element, który w zależności od obrotów silnika nieznacznie obraca wałek rozrządu zaworów ssących przyspieszając bądź opóźniając czas ich otwarcia. Praca wariatora wymuszona jest przez ciśnienie oleju, które dostaje się do jego wnętrza przez specjalny kanał olejowy w głowicy.

Kle, kle
Wariator niestety szybko się zużywa. Objawem tego jest charakterystyczny odgłos pracy tuż po uruchomieniu zimnego silnika (pracuje jak diesel). Lekceważenie objawów zużycia wariatora może prowadzić do uszkodzenia rozrządu (wariator jest przykręcony do górnego koła pasowego rozrządu).

Głównym powodem przyspieszonego zużycia wariatora jest fakt, że na postoju odpływa z niego olej i podczas rozruchu pracuje przez chwilę na sucho. Producent udoskonalił rozwiązanie wprowadzając zawór hamujący odpływ oleju w głowicy, ale nie rozwiązało to problemu w stu procentach.

Ciekawostka
Niektórzy użytkownicy parkują autem lewą stroną na wysokim krawężniku, aby ograniczyć odpływ oleju z wariatora. Ten pomysł należy oczywiście traktować z przymróżeniem oka. Bardziej skuteczna jest dbałość o właściwy olej oraz o to, by poziom oleju nigdy nie spadał poniżej zalecanego stanu. Producent próbował rozwiązać problem odpływania oleju przez montaż w kanale olejowym głowicy specjalnego zaworka, ale nie dało to oczekiwanych efektów.

Warto wiedzieć:
W opisywany typ wariatora wyposażone są także niektóre silniki stosowane we Fiatach i Lanciach (np. w Punto II 1.8 HGT, Lancii Lybra 1.8, Lancii K 2.4).

Komentarze
2013-05-03 19:42 przez: ipsz
Pomimo wielu lat pracy z tymi silnikami nie znam przypadku, w którym klekotanie wariatora doprowadziłoby do poważnej awarii napędu rozrządu i w konsekwencji problemu z silnikiem. Nieprzyjemny dźwięk wynika z luzów zębatek wariatora ale system kontroli silnika dokonuje pomiaru położenia wałka na tyle tolerancyjnie, że nie wiąże się to z żadnym dodatkowym negatywnym efektem. Przyczyną problemu jest przeciąganie wymian oleju (wg zaleceń producenta), stosowanie słabego oleju (wg zaleceń producenta) i konsekwencji zapychanie się kanałów olejowych doprowadzających środek smarny do wariatora. Nie bez znaczenia jest też spora konsumpcja oleju przez silniki Twin Spark a nieuzupełnianie poziomu prowadzi między innymi do szybkiego uszkodzenia pompy oleju, która tracąc sprawność przyspiesza inne problemy, w tym terkotanie wariatora.
2015-12-25 13:30 przez: OnlyLKP
Posiadam Lybre 1.8 od IX 2008 roku, jak dobrze liczę mija 7 lat, rozrząd wymieniałem już dwa razy a wariator tylko raz, przebieg na wariatorze uwaga ! 92 tys. km ! i nie klekocze, kosztował kiedyś 344 zł w ASO (dziś ponad 600 zł) . Nie widzę tutaj żadnego problemu. Oczywiście utrzymuje poziom oleju pod max i wymiana co 10 tys. km w moim przypadku dwa razy w roku. Jeśli ktoś oszczędza to wtedy zaczynają się problemy. Na forum fiatpunto czytam że przebieg na wariatorze to 30 do 60 tys. km to ogarnia mnie smiech, zresztą na forum barchetty też są nie lepsi giganci co paski wymieniają co 30 tys. km a rolki/napinacze/prowadzące co 60, Szok


autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X