Portal dla mechaników samochodowych i sprzedawców części
Profi

Konfiguratory olejowe Hurtownie Katalogi części Programy warsztatowe
Nasz Katalog

WERSJE DRUKOWANE:
DOSTĘPNE W HURTOWNIACH.
ONLINE: KLIKNIJ PONIŻEJ.
Reklama
Stukanie tylnej belki w Mondeo
11.08.2014
Większość egzemplarzy Mondeo z lat 2000-2007 wymaga...
Wesołe zegary Laguny II
10.07.2014
Żyją swoim życiem
Po śladach do uszczelki
14.05.2014
Czarno na białym, a raczej zielono na szarym,
czyli...
Klasa A ze strzałą?
28.03.2014
Co się stało tej A klasie?
Reklama
LPG w Rapidzie
03.08.2013
Czeski film z montażu
BRC LPdi
18.06.2013
BRC dołącza do producentów systemów bezpośredniego...
LPdi do Kia i BMW
13.06.2013
Nowe propozycje Vialle
Jesteś tutaj: Start » Strefa Kierowcy » Na skróty » LandRover
Napęd Freelandera I
Oceń
Land Rover Freelander jest jednym z pierwszych SUV-ów. Cieszy się sporym zainteresowaniem przynajmniej z trzech powodów: ceny używanych egzemplarzy są naprawdę przystępne, nadwozie jest wyjątkowo praktyczne, a w gamie silników zajdziemy zarówno benzynówki jak i oszczędne diesle. Wisienką na torcie jest oczywiście napęd na cztery koła. I właśnie ta "wisienka" daje czasem najwięcej popalić.

Jak przystało na SUV-a, którego największym wyzwaniem jest zwykle ośnieżony osiedlowy parking, właściwości terenowe Freelandera są raczej skromne. Przynajmniej na tle wyjątkowo uzdolnionych większych braci: kultowego Discovery i prestiżowego Range Rovera.

Istota problemu

Zamiast centralnego mechanizmu różnicowego lub mechanicznie sterowanej skrzyni rozdzielającej napęd na przód i na tył, Freelander posiada centralne sprzęgło wiskotyczne oraz przekładnię kątową. Cały ten zespół umożliwia automatyczne dołączanie napędu na koła tylne, w sytuacjach, gdy koła przednie zaczynają się ślizgać.

Z czasem sprzęgiełko wiskotyczne zaczyna się zużywać i dołączać napęd na koła tylne w najmniej oczekiwanych momentach. Powoduje to z kolei naprężenia w przekładni kątowej i w ostateczności wyłamanie zębów na kołach, wałka zdawczego i odbiorczego, które znajdują się w jej wnętrzu.

Jak rozpoznać objawy uszkodzeń?
Należy wjechać na suchy, asfaltowy parking i przejechać Freelanderem kilka ósemek. Jeśli podczas skrętów odczujemy wyraźne szarpanie, jak gdyby ktoś przyhamowywał samochód, oznacza to, że sprzęgło wiskotyczne zaczyna się dość silnie blokować. Jeśli dodatkowo towarzyszą temu dziwne trzaski dobiegające spod samochodu, prawie na pewno uszkodzona jest także przekładnia kątowa. Uwaga - przy pełnym skręcie Freelander ma prawo nieznacznie "przyhamowywać", ale tylko nieznacznie. Naprawy układu napędowego Freelandera są drogie, ale - przeciwieństwie do wielu rywali - możemy przynajmniej bez specjalnych problemów kupić na Allegro wszystkie potrzebne części.

Sprzęgło wiskotyczne kosztuje ok. 2500 zł, a nowa przekładania kątowa - niespełna 5 tys. zł. W przypadku tej ostatniej można kupić elementy do jej regeneracji (wałki z kołami zębatymi oraz łożyska). Wraz z usługą kosztuje to ok. 3600 zł. Uwaga - czasem uszkodzenia przekładni kątowej są na tyle duże, że regeneracja nie jest możliwa - pęka obudowa. Wielu użytkowników sprawnych Freelanderów profilaktycznie wymienia w nich łożyska przekładni kątowej - co także wydłuża jej żywotność.

Zanim kupimy Freelandera
Jak widać, zanim kupimy Freelandera, trzeba się nim koniecznie przejechać, najlepiej w towarzystwie kogoś, kto zna się na naprawach tych samochodów i potrafi auto obsłuchać. W najgorszej możliwej sytuacji dołożymy do pechowego zakupu ponad 7 tys. zł na części układu napędowego oraz ok. 2 tys. zł na rutynową wymianę rozrządu, naprawę jakichś drobiazgów zawieszenia czy wymianę płynów eksploatacyjnych. To prawie połowa kwoty zakupu. Wizyta w specjalistycznym serwisie przed dokonaniem zakupu pozwoli nam odstąpić od transakcji lub uczciwie podzielić się tą kwotą ze sprzedającym.

Z tego co można wyczytać na internetowych forach, producent poprawił trwałość przekładni kątowej, przy okazji liftingu Freelandera. Nowe przekładnie kątowe pasują do starej wersji i właśnie takie zazwyczaj oferowane są w specjalistycznych sklepach z częściami.

Prz okazji nasuwa się jedno pytanie: napęd ze sprzęgłem wiskotycznym ma coraz więcej współczesnych SUV-ów. Ciekawe jak będą się sprawować po kilku latach eksploatacji. Bo w każdym innym przypadku podaż części zamiennych jest znacznie gorsza niż do Freelandera.

autobeztajemnic.pl
Kultowe narzędzia cz.3
14.08.2014
USAG - włoska tradycja pod skrzydłami Stanley-a
Kultowe narzędzia cz. 2
13.06.2014
Sap-on: w USA to firma znana mechanikom prawie tak dobrze...
Kultowe narzędzia cz. 1
23.05.2014
Knipex - firma, która odkryła szczypce
Gorące nowości Nissens
14.08.2014
Oferta Nissens do najnowszych modeli - zdziwisz się jakich!
Rozrząd z niespodzianką!
04.07.2014
Czasem może wydawać ci się, że silnik ma łańcuch, ale pod...
Wymiana turbosprężarki 1.6 HDi
20.06.2014
Rewelacyjny film instruktażowy firmy Garrett. Czy w...
Eneos trafił do Polski
21.03.2014
W Japonii Eneos to olejowa marka numer 1.
W Polsce -...
Olej w przezroczystym aucie!
19.03.2014
W nowej kampanii reklamowej Shell...
Zainwestuj w stację do wymiany płynu!
04.02.2014
TRW ogłosiło promocje na stacje do wymiany płynu...
Wymieniasz akumulator w aucie ze start stop? Uważaj!
29.10.2013
Czy wiesz, że w wybranych samochodach z...
Czy chip niszczy DKZ?
17.06.2014
LuK ostrzega: amatorski chiptuning obniża żywotność...
Dupa ćwiara i nie tylko
22.05.2014
Jak się ma polskie słowo kluczowe
"Dupa ćwiara" do...
X