Rodzaje naczep stosowane w samochodach ciężarowych

Aby samochodem ciężarowym można było szybko i bezpiecznie przewozić określonego typu towary, konieczne jest zastosowanie odpowiedniej naczepy. Stanowi ona konstrukcję bez przedniej osi, która wraz z ciągnikiem siodłowym tworzy wspólny pojazd.

Opisujemy krótko kilka popularnych rodzajów naczep, które są wykorzystywane w pojazdach ciężarowych. Podajemy również przykłady modeli ciężarówek, w których poszczególne naczepy są wykorzystywane.

Plandeka

Plandeka to jeden z najczęściej używanych rodzajów naczep w samochodach ciężarowych. Jej główną zaletą jest uniwersalność, gdyż pozwala transportować różnego typu towary. Przyczepa taka umożliwia wyładunek ładunku zarówno górą, tyłem, jak i bokiem. Pozwala także odpowiednio zabezpieczyć go przed trudnymi warunkami atmosferycznymi. Przykładem popularnych modeli pojazdów ciężarowych z plandeką są DAF LF, Scania z serii R czy MAN TGL.

Firanka

Innym standardowym typem naczepy jest firanka, często używana z uwagi na możliwość błyskawicznego rozładowania towarów. Jest łatwa w użyciu, lecz w przeciwieństwie do plandeki umożliwia rozładunek jedynie bokiem. Przykładowe modele ciężarówek wykorzystujących naczepę typu firanka to Mercedes-Benz Actros, Iveco Stralis czy Volvo FH.

Wywrotka

Kolejnym popularnym rodzajem przyczepy jest wywrotka, dzięki której można przewozić i samoczynnie rozładowywać luźne ładunki, w tym sypkie lub podzielone na kawałki, np. piasek, węgiel, gruz, zboże czy żwir. Konstrukcje wywrotek zazwyczaj są stalowe lub aluminiowe. Można wyróżnić naczepy 2-osiowe, 3-osiowe i 4-osiowe. Im więcej osi, tym większa ładowność oraz szerszy zakres zastosowań wywrotki, lecz kosztem ograniczonej możliwości swobodnego manewrowania pojazdem. Popularnymi modelami samochodów z wywrotką są SCANIA z serii P, DAF CF czy Iveco Trakker.

Cysterna

Cysterna to konstrukcja przeznaczona do przewożenia substancji gazowych, stałych, sypkich lub płynnych – często są to towary klasyfikowane jako niebezpieczne. Można również dokonać podziału cystern ze względu na rodzaj transportowanych ładunków na chemiczne, spożywcze, gazowe oraz paliwowe. Przykładowymi autami ciężarowymi z cysterną są Iveco Stralis, DAF XF, Fuso Canter czy Renault Midlum.

Chłodnia

Chłodnia to rodzaj naczepy wyposażonej w agregaty chłodnicze. Dzięki ich wykorzystaniu możliwe jest przewożenie towarów, które wymagają zachowania odpowiednich warunków termicznych. Temperatura panująca w chłodni może mieścić się w zakresie od -30 stopni Celsjusza do +30 stopni Celsjusza. Popularnymi modelami pojazdów ciężarowych przewożących ładunki w chłodni są MAN TGX, Scania z serii G czy Isuzu NQR.

Izoterma

Transport towarów w kontrolowanych warunkach temperatury umożliwia również izoterma. Jest to przyczepa, która w przeciwieństwie do chłodni nie pozwala jednak na chłodzenie ani ogrzewanie towarów, lecz jedynie utrzymywanie stałej temperatury podczas transportu. Najczęściej izotermy są wykorzystywane do przewożenia żywności oraz leków. Przykładowymi autami ciężarowymi, w których stosowana jest przyczepa typu izoterma, są Mercedes ATEGO, MAN TGM oraz Iveco Daily.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *